Tabung Masa Depan

Saturday, August 4, 2012

Cara Penulisan Jurnal untuk praktikum IPG


Assalamualaikum..

Kepada guru-guru pelatih yang baru berpraktikum, pasti menghadapi serba sedikit masalah apatah lagi berkaitan dengan portfolio dan penulisan jurnal. Oleh itu, Ieqa nak berkongsi cara penulisan jurnal yang ieqa selalu gunakan semasa ieqa berpraktikum di sekolah..



_____________________________________________________________________________



Jurnal Praktikum Minggu Kedua Praktikum 2
SK Rengas Bekah, Kuala Terengganu


a) Tarikh

2 Ogos 2012 (Khamis)

b) Masalah

Pada minggu kedua di SK Rengas Bekah ini, masalah yang saya ingin fokuskan adalah masalah sebutan dan intonasi. Kebanyakan murid yang saya ajar menghadapi pengaruh dialek (dialek Terengganu) yang agak kuat sehingga mempengaruhi sebutan mereka terutama perkataan-perkataan yang diakhiri dengan huruf ‘n’. Sebagai contoh, makan disebut sebagai ‘makang’, membacakan disebut sebagai ‘membacakang’ dan isikan disebut sebagai ‘isikang’.

c) Analisis Masalah

Saya telah menjalankan ujian membaca kepada semua murid Tahun 3 dan Tahun 4.

Bagi murid Tahun 3 Amanah, sebutan dan intonasi bacaan mereka masih di dalam kawalan. Walaupun mereka menghadapi masalah ini, namun apabila kaedah pengajaran dipelbagaikan, mereka dapat mengatasi masalah ini dengan baik. Secara keseluruhan, hanya 15 peratus murid sahaja yang perlukan lebih latihan bagi sebutan dan intonasi.

Bagi Tahun 4 Ikhlas pula, saya mendapati sebahagian besar murid dalam kelas ini menghadapi masalah sebutan dan intonasi . Hal ini disebabkan kebiasaan mereka menggunakan sebutan dialek Terengganu dalam aktiviti seharian. Oleh hal yang demikian, murid-murid ini agar sukar memperbaiki sebutan mereka biarpun telah ditegur berulang kali ketika penilaian membaca dijalankan. Daripada segi intonasi,hanya 15 peratus murid Tahun 4 Ikhlas perlu diberi perhatian.

d) Cadangan

Dalam mengatasi masalah murid-murid Tahun 3 Amanah dan 4 Ikhlas yang lemah daripada segi sebutan, guru akan mempelbagaikan lagi bahan bacaan bagi melatih kemahiran berbahasa mereka daripada segi sebutan. Perhatian khusus diberikan kepada perkataan-perkataan yang diakhiri dengan huruf ‘n’.

Bagi masalah intonasi, guru memperbaiki intonasi bacaan murid terutama pada ayat tunggal. Sebagai contoh, latihan pengulangan bacaan ayat penyata.  

e) Tempoh Penyelesaian

Masalah sebutan akan diatasi secara beransur-ansur sepanjang latihan praktikum guru di sekolah ini.

Bagi masalah intonasi, sebelum bulan kedua guru praktikum di SK Rengas Bekah, murid dapat membaca atau menuturkan ayat penyata dengan betul dan baik.

f) Tindakan Susulan

Bagi Tahun 3, guru telah mempelbagaikan bahan rangsangan bagi kemahiran membaca dan bertutur. Sebagai contoh, prosa tradisional seperti pantun dan gambar animasi membantu dan dapat menggalakkan murid menyebut perkataan dan ayat dengan sebutan dan intoansi yang betul.

Bagi Tahun 4 pula, guru akan mempelbagaikan bahan rangsangan seperti , prosa tradisional seperti pantun dan gambar animasi membantu dan dapat menggalakkan murid menyebut perkataan dan ayat dengan sebutan dan intoansi yang betul. Selain itu, guru akan member perhatian kepada murid yang bermasalah daripada segi intonasi dengan menggalakkan mereka membaca ketika proses P&P di dalam kelas.

Tambahan pula, ujian penilaian membaca akan dijalankan dari semasa ke semasa mengikut keperluan.



Tanda Tangan Guru Pelatih,


____________________________
( NURUL ATIQAH BTE AZAHARI)          



Tanda Tangan Pensyarah Pembimbing,


_________________________________
(                                                                       )




p/s ~ Selamat berpraktikum ya ^_^


katakan like jika best ya!

3 comments:

Azizul said...

mohon share ya...ma kasih

Azizul said...

mohon share

Ieqa Swetluv said...

to @azizul~

silakan =)