Tabung Masa Depan

Friday, May 31, 2013

Kenangan Jalan-jalan di Kuala Ping bersama Murid-muridku



Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..


Kali ini Ieqa nak sambung cerita  sepanjang berpraktikum di SK Kuala Ping di Kuala Berang. Memandangkan sudah masuk minggu ketiga Ieqa dan rakan praktikum, Pyza di sini, jadi kami merancang untuk berjalan-jalan dan meronda Kampung Kuala Ping. Mujur ramai murid-murid yang sudi meng-offer-kan diri nak jadi pemandu pelancong kami di sini. Apa lagi, jom jalan-jalan!




Lepas zuhur, murid-murid Tahun 5 SKKP dah bersiap sedia untuk menjalankan ekspedisi 'Ronda-ronda Kampung Kuala Ping'. Sebelum gerak, snap pic dulu huhu..



Ada murid yang bawa basikal, ada juga yang berjalan kaki. Memang sangat cantik pemandangan sawah di kampung ini. Seriously, Ieqa sangat excited sebab inilah first time berjalan di tengah-tengah kawasan bendang. Cantik sangat-sangat.




Tengok ni, sempat lagi bergambar dengan murid-murid kat atas batas.. best! Anak-anak kampung memang lasak. Berani betul masuk tali air budak-budak ini. Cikgunya lak yang risau duk kat tepi suruh naik.





Seronoknya bila murid-murid yang guide cikgu jalan-jalan kampung ni, maklumlah cikgunya orang bandar kan tak biasa itu ini.. hehe. Jadi Ieqa ikut jela diorang. Murid-murid Ieqa ajak mandi sungai. Wow dalam hati kata, "Best ni, rugi kalau tak pergi". Jalan punya jalan, tak sampai-sampai,kata budak ni tak jauh.. Dengan cuaca yang panasnya lagi,  kat tengah bendang lagi, sabar jela. Daripada 25 orang murid je yang ikut, sekarang ni dah lebih kurang 40 orang yang follow. Mana tak nya, on the way nak gi sungai ni kan lalu rumah budak-budak ni, bila nampak cikgu dia jalan, apa lagi dia pun follow sekali. Aduh macam bawak budak pergi rombongan sekolah lak! hehe..


Akhirnya setelah dekat sejam berjalan, sampai jugak sungainya.. Haiiyaa kalau macam ini hari-hari boleh kurus kering cikgu ni tau..





Bukan main seronok tengok budak-budak mandi sungai. Nasib baiklah cikgu ni fikir, ini 'cikgu', kalau tak, dah lama cikgu ni pun terjun join sekali mandi dengan murid-murid. Hehe..





Cantik sungai ini. Airnya sejuk je.. Ada juga beberapa orang kampung yang mandi kat sini. Tiba-tiba, ada seorang murid ni panggil, "Cikgu, nak tengok tak udang galah?".. "Haa, udang galah?!"  Pyza terkejut, dia pandang aku.. Aku lak macam tak faham apa-apa. Pyza cepat-cepat suruh budak-budak ni naik. Ieqa yang terpinga-pinga ni, tertanya-tanya kenapalah Pyza risau sangat. "Selalunya, kalau dalam sungai ada udang galah, maksudnya ada b**ya". Istighfar je aku dengar.. Owh.. faham-faham...








Lepas makan-makan, kami pun teruskan perjalanan balik. Jauh lagi perjalanan nak balik ni huhu..





Kali ini, cikgu dah surrender, turn cikgu lak naik basikal ya.. hihi





Inilah praktikum yang paling best yang takkan Ieqa lupakan. Banyak yang Ieqa belajar kat sini. Dapat sekolah praktikum yang jauh ke dalam bukan satu bebanan sebenarnya, tapi inilah peluang yang boleh kita timba ilmu dan pengalaman daripadanya. Think positive, take the challenge, and be strong, so we'll be happy ^_^V.






Nak baca lagi Alkisah Praktikum Cikgu Atiqah? Jom klik sini! ( link )


katakan like jika best ya!

No comments: