Model ialah satu entiti yang mengandungi beberapa komponen, misalnya sasaran , hasil pembelajaran, pengalaman pendidikan dan saling berhubung kait. Ia juga dikatakan sebagai satu panduan yang membantu kita untuk mengambil tindakan wajar agar matlamat pendidikan tercapai.
Model Objektif terdiri daripada dua jenis iaitu Model Tyler dan Model Taba. Kekuatan model ini adalah bersifat sistematik kerana mempunyai langkah- langkah pelaksanaan tertentu ke arah pencapaian tujuan pendidikan yang telah ditentukan. Kelemahannya pula kurikulumnya berpusat kepada tujuan pendidikan yang ditentukan oleh penggubal kurikulum. Guru tidak berpeluang mengesyorkan kandungan yang hendak dipelajari. Proses penilaian mengambil masa yang amat panjang. Guru terikat dengan tujuan pendidikan yang ditetapkan dan mengabaikan pembelajaran yang berlaku hasil interaksi guru dengan murid.
Model Tyler
Diasaskan oleh Ralph W. Tyler. Model ini terbahagi kepada empat komponen. ‘Ends- means’ model iaitu hasil pembelajaran hendaklah ditentukan dahulu sebelum kaedah pengajaran
4 komponen dalam Model Tyler:
-objektif
-kandungan
-pengurusan
-penilaian
Model Taba
Diasaskan oleh Hilda Taba seorg ahli teori kurikulum dan pendidik. Sumbangan tertumpu kepada kurikulum sosial khusus kepada perkembangan konsep dan pemikiran kritikal. Lebih cenderung kepadaa pendidikan bercorak progresivisme.
Terdapat 7 komponen dalam model ini iaitu:
- Diagnosis keperluan
- Pembentukan Objektif
- Pemilihan kandungan
- Pengurusan kandungan
- Pemilihan pengalaman pendidikan
- Pengurusan pengalaman pembelajaran
- Penilaian
Model Proses ( Model Stenhouse)
Model kurikulum dikatakan satu proses yang mempunyai ciri berikut:
- aktif
- Dinamik
- Bukan sesuatu yang berbentuk fizikal
- Melibatkan interaksi antara guru, murid dan ilmu yg disampaikan
Kekuatan model ini adalah bersifat dinamik dan objektif pengajaran tidak ditentukan terlebih dahulu. Kelemahannya pula adalah objektif pengajaran dan kaedah pengajaran tidak ditentukan terlebih dahulu.
Prinsip-prinsip kurikulum
- Pemilihan kandungan- apa yang diajar, apa yang dipelajari
- Pemilihan strategi mengajar- bagaimana diajar, bagaimana mempelajari sesuatu
- Membuat keputusan mengenai urutan kandungan yang akan diajar
- Pelaksanaan kurikulum dalam konteks sekolah , murid dan persekitaran yang berbeza
2 comments:
terima kasih atas perkongsian
terima kasih atas perkongsian
Post a Comment