MENINGKATKAN PENGUASAAN KATA SENDI NAMA 'DARI' DAN 'DARIPADA'
MURID TAHUN EMPAT MENGGUNAKAN
KAEDAH J-MONO
ABSTRAK
Kata sendi nama merupakan salah satu aspek tatabahasa
yang terdapat dalam bahasa Melayu yang perlu dipelajari oleh setiap murid.
Namun, terdapat sebahagian murid yang seringkali keliru dan tidak dapat
menguasai kata sendi nama ‘dari’ dan ‘daripada’ dalam ayat dengan betul. Oleh
hal yang demikian, kajian ini bertujuan untuk
meningkatkan penguasaan kata sendi nama ‘dari’ dan ‘daripada’ murid
tahun empat dalam ayat dengan penggunaan Kaedah J-Mono. Kajian ini berbentuk
kualitatif. Kajian ini dilaksanakan ke atas empat orang murid Tahun Empat Nilam
Sekolah Kebangsaan Tengku Bariah, Kuala Terengganu yang terdiri daripada tiga
orang murid lelaki dan seorang murid perempuan. Kajian ini telah dijalankan
selama empat minggu. Tiga instrumen telah digunakan bagi menganalisis dapatan kajian
iaitu ujian pra dan pos, pemerhatian berstruktur dan soal selidik. Hasil
analisis dapatan kajian, pengkaji mendapati berlaku peningkatan ketara selepas
intervensi dilaksanakan iaitu, keseluruhan subjek kajian memperoleh markah
lebih 90% dalam ujian pos berbanding ujian pra. Dapatan ini membuktikan bahawa
Kaedah J-Mono berjaya meningkatkan penguasaan murid dalam mengaplikasikan kata
sendi nama ‘dari’ dan ‘daripada’ dalam ayat dengan betul.
(Kata Kunci : meningkatkan, penguasaan, kata sendi
nama, dari, daripada, Kaedah J-Mono)
ABSTRACT
Preposition
is one of the aspects of grammar in Malay language to be learned by every
student. However, there are some students who are often confused and unable to
master the preposition of 'dari' and 'daripada' in a sentence correctly.
Therefore, the aims of this research is to improve the mastery of preposition
'dari' and 'daripada' for students in year four by using the method of J-Mono.
This research is using a qualitative method. This research is performed by four
pupils from Year Four Nilam in Sekolah Kebangsaan Tengku Bariah, Kuala
Terengganu. This research is conducted in four weeks. Three instruments were
use to analyze the findings which are the pre and post
test, structured observation and questionnaires. From the analysis findings,
the researcher found that there is a significant improvement after the
intervention implemented. The overall result from the research of the subject
scored is over 90% in the post-test than pre-test. These findings show that the
method of J-Mono is able to increase student proficiency in applying the
preposition of 'dari' and 'daripada' in a sentence correctly.
(Keywords:
improve, preposition, ‘dari’, ‘daripada’, Method of J-Mono)
2 comments:
kajian yang sangat menarik..memang murid bermasalah dalam perkara ini..
Salam, boleh tak emel kepada saya keseluruhan kajian tindakan ini sebagai rujukan kerja kursus saya... didahului dengan ucapan terima kasih.
Post a Comment