Tabung Masa Depan

Thursday, February 20, 2014

Latihan Bahasa Melayu Tahun Empat (Dialog/Petikan Suasana di Pasar Tani)



Baca dialog di bawah dengan sebutan dan intonasi yang betul.



Suasana di Pasar Tani





Ibu     : Assalamualaikum Pak Mat. Apa khabar?

Pak Mat    : Waalaikumsalam. Baik sahaja, Mak Timah. Siapa sebelah Mak Timah ini?

Ibu          : Ini anak saya, Amir.

Pak Mat    : Belajar di mana sekarang? Bila sampai rumah?

Amir          : Saya belajar di Universiti Kebangsaan Malaysia di Bangi. Petang semalam saya sampai.

Ibu          : Pak Mat, banyaknya sayur hari ini, segar-segar belaka. Berapa harga seikat sayur bayam ini?

Pak Mat    : Harga sayur bayam ini RM 1.50 seikat.

Amir          : Wah, murahnya! Ibu, kita beli dua ikat sayur bayam itu ya. Amir suka makan sayur bayam.

Ibu          : Kalau macam itu, berikan saya dua ikat sayur bayam ya, Pak Mat. Berapa jumlah semuanya ya?

Pak Mat   : Cuma RM 2.50 sahaja. Terima kasih.

Ibu dan Amir: Sama-sama, Pak Mat.





katakan like jika best ya!

1 comment:

Unknown said...

sungguh menarik karangan dialog ini. saya menggunakan dialog ini sebagai ujian lisan saya bersama rakan. terima kasih