Tabung Masa Depan

Wednesday, December 30, 2009

keNapa ku piLih HITAM buKanNya PUTIH..

hitam hitam si tampuk manggis,
walaupun hitam tetap ku pandang manis.

biarpun putih sinarnya berseri,
tapi hatiku rasa hitam lagi berseri.



sekian saja dari pantun kecah kecoh si CHENTAMANEES..
(tepukla tangan sikit.. ;p)

well well well.. tajuk entry berbentuk persoalan diutarakan daripada aku kepada aku.. aku pun konfius kenapa suka sangat nak bercerita tentang hitam dan putih.. lagi-lagi dalam keadaan hati yang kacau bilau sekarang ni.. hitam dan putih memberi 1001 makna bagi aku.. agak-agak makna apa ye??

hidup ni banyak suke dan duka nya.. putih dilambangkan kepada suka.. manakala hitam adalah simbolik kepada duka.. Jika hidup hanya cerah semata-mata tanpa gelapnya.. maka x dela wujud asam garam kehidupan.. so..apa kaitan aku dengan hitam dan putih dalam hidup?? bagi aku.. biarpun hitam itu perit.. tapi itula yang memberi aku pengalaman dan pengajaran sepanjang hidup.. manakala, sungguhpun sinaran putih memberi kegembiraan dan kebahagiaan.. malangnya jika terlalu alpa dan syok sendiri.. maka aku akan tenggelam dalam dunia aku sendiri.. last2 aku terkena kat hitam jugak.. susah2 baik aku minat hitam ja..wawa..



Selain tu.. bila rambut hitam berkilat.. pasti cantik dipandang dek mata kan.. tapi kalo rambut putih penuh kat kepala.. mula la sibuk2 nak inai la dye la kasi kaler lain.. abestu kalo rambut yang warna selain dari hitam dan putih camne?? (wat masa ni rambut aku x pena kaler lain lerr..).. jadi aku percaya hitam melambangkan kecantikan daripada putih.. ade ke yang nak rambut putih penuh kat kepala?? lagipun bila da mula rambut memutih/beruban.. orang kate tu tanda2 rumah kata pergi kubur kata mari..sementara rambut hitam banyak-banyakkan le amalan ya..

Berbanding kulit hitam dengan kulit putih..  kulit hitam sebenarnya tahan lasak.. sebab tu la orang Afrika, orang India tahan panas.. walaupun hidup dalam suhu yang tinggi..tapi masih bole kontrol lagi.. tahan kerja buruh.. berbanding ngan orang yang berkulit putih.. selalunye orang yang berkulit putih ni lebih memilih kerja tempat sejuk dan ber air-cond... x boleh berpeluh sikit.. pantang panas sikit.. kerja lebih sikit.. mule la penat.. komen itu ini bla bla bla.. orang kate berkulit putih ni konon-kononnya mnjaga standard.. ade lak kalo yang berkulit putih sangat ni disebabkan penyakit kulit.. albino.. ini disebabkan kurangnya pigmentasi warna kulit dalam badan.. last2 baik pilih hitam..x pena lak dengar kalo orang hitam sangat ade penyakit apa-apa..


 ade sape2 nak berkenalan? boleh tinggalkan no. anda ya huahua

Mak aku kata.. kalo beli barang warna putih ni.. cepat je kotor.. susah nak jaga tu satu hal.. yela.. da comel2 nk berdating ngan pakwe berpakaian serba putih.. tp disebabkan nyamuk kecik sekor terpenyek mati kat baju.. da nampk kotornya biarpun hanya setitik darah je.. Tapi kalo pakai baju hitam.. seminggu x basuh pon.. kalo sembur minyak wangi sebotol x kan perasan punyela.. huahuahua..(ade ke sape2 yang macamtu kat sini??teruknye sape yang wat cmtu ish3..) Lagipun aku tak taula nape mata aku tgk benda yang kaler hitam ni cam kena je.. elegan and stylo... lagi2 senang je matching ngan ape2 tau huhu..

abes tu.. kalo pilih pakwe.. ko nak yang hitam ke putih?? hehehe.. kalo aku.. yang hitam memanglah manis.. yang putih memangla menarik.. tapi aku x kan pilih yang hitam sangat.. kang terpilih negro payah lak.. x dapat restu mak bapak kang.. kalo terpilih orang putih lak.. kang aku ke mana anak aku ke mana last2 merana hidup.. abes anak aku di bawak larik.. susah-susah cari yang sedang-sedang aje.. yang kulit coklat + sawo matang segala.. carilah yang BUATAN MALAYSIA jela.. hehe.. ;p








katakan like jika best ya!

17 comments:

missiesya said...

hehe..
hitam itu manis..
putih itu suci..

zaza said...

hohoho....entry yg menarik..
aku pun ske hitam gk,
pasal pakwe tu aku sokong giler r...
buatan malaysia dijamin 100%..
ceh..cm bgus jer...huhu

zella said...

bagus r pilih org m'sia...
tp klu dh jodoh ngan org luar nk wat camner kan??? hu3...

nurain rodze said...

sedang berjiwang pulak kak cm nie

rizputra7 said...

hitam itu menawan...hehehe...tapi aku pelik ler juga.....ramai gadis2 malaysia suka kat awang hitam...sebab apa tue???duit ker atau rupa ker ataupon hati budi????

Aidi-Safuan said...

putih = suka.
hitam = duka.


betol ke nih? ke andaian sendiri je? hehe

zuwairiaiman said...

great post entry kamu.. cantik gambar hitam putih.. tuan pun cantik gak

ieQa sWetLuv said...

missiesya ~

yup *thumbs up*

ieQa sWetLuv said...

zaza ~

haha.. bagus atau x..pandai2 le cari huhu ;p

ieQa sWetLuv said...

zella ~

terpulang pd diri.. pilih org luar kne la tanggung risikonya.. kalo da dpt jodoh x kan ke mana =)

ieQa sWetLuv said...

nurain rodze ~

haha.. jiwang ke camni?? konfius2.. hehe

ieQa sWetLuv said...

rizputra7 ~

hidup sekarang ni kalo mengharap pada cinta je x de duit x leyh gak.. tapi kalo cinta kerna duit semata -matapun hidup x kan bahagia..

ieQa sWetLuv said...

Aidi-Safuan ~

terpulang pd individu.. namapun lambang/simbolik kan =)

ieQa sWetLuv said...

zuwairiaiman ~

thanks zu =)

rathiqah azmira rosli said...

laki putih mcm tak maco la

kalau yg sawo mtg or hitam manis baru nmpk maco


heh

ieQa sWetLuv said...

rathiqah azmira rosli ~

betui3 itu sy sokong huhu =)

Anonymous said...

It is similar to it.