Tabung Masa Depan

Tuesday, December 29, 2009

peLik teNgoK oRang yaNg suke meNgate fizikaL oRaNg

entry ini adalah pendapat saya...
sesiapa yang terasa sila terima dengan hati terbuka..
kaLo x nak terima wat2 tak tau jela..
harap MAK-LONG(maklum)..

Pelik sungguh la tengok sebahagian orang yang suke dok ngate fizikal orang lain.. ntah nape tah yang x puas hati sangat.. x kisahla dalam dunia realiti mahupun di dunia maya.. wahh macam2 modal dibuat untuk mengate itu dan ini.. yela bila x suke.. yang wangi pon jadi busuk.. yang bunga pun jadi tahi..

Semua orang berhak bersuara.. x kisahla selagi ada mulut.. cakap la ape yang suke..terpulangla.. tapi knela insurans sikit mulutnya.. jangan berkata ikut hati.. yela ikut hati mati.. ikut badan binasa.. masalahnya ade gak orang yang cakap ikut suka hati.. ikutla korang.. tapi jangan la smpai suke sangat dok ngate fizikal orang.. kalo da muke dia lonjong.. gigi dia beso.. mata dia terbeliak.. hidung dia penyek.. eh biarlah.. yang x puas hati sangat kenapa.. apakah bahagia bila mengate atau mengutuk orang????


biarpun juling tp aku tetap comelkan.. ngee~

Kadang-kadang ada orang yang mengutuk.. konon-kononnya nak beri peringatan.. nasihat.. teguran.. tapi bila da terselit part kutuk mengutuk.. adakah niat yang mulenye nak menegur tu diterima oleh orang yang ditegur?? pastinya tidak bukan?? haa.. niat yang baik..tapi tindakan yang sebaliknya.. macamne nak jalan..

Tahukah anda kalo suke sangat dok mengutuk-kutuk fizikal seseorang.. sebenarnya anda telah mengutuk ciptaan Tuhan.. selalunye orang yang suke sangat mengate n mengutuk orang lain.. orang lain pon akan ngate ko jugak.. haa time tu jangan nak marah-marah atau tak puas hati.. tapi sepatutnya check balik dose silam.. itu namanye pengajaran... kalo x pena2 wat hal tibe2 ade orang cari pasal.. wat tak tau je.. dia ngate apepun x kan mati la dibuatnye.. kalo makin dilayan nanti makin menjadi-jadi.. baik wat derk je.. pelik sungguhla orang yg berperangai cam budak2 camni.. buat2la berubah.. cubela matured sikit.. ish3..



Apa susah.. x payah nak sibuk2 jaga tepi kain orang.. asalkan dia bahagia.. biarlah.. tapi sebagai kalo nak menegur.. berpada-padalah.. tegurla pada perangai atau perlakuannya.. kerana semua tu boleh diubah.. tapi jangan la dok kutuk ngate fizikalnye.. tu manelah bole nak ubah.. dah diciptakan begitu.. ingat boleh alter-alter ke?? ataupun sebenarnya mereka jeles ek??

Kepada yang ditegur.. terimalah dengan hati terbuka.. jika yang ditegur itu untuk kebaikan.. maka terimalah dan cuba ubah ke arah yang lebih baik.. kne ingat.. kalo ade orang yang sudi nasihat anda.. sebenarnya mereka masih sayangkan anda.. kalo tidak.. kenapa nak luangkan sedikit masa memberi teguran.. dari dok jaga ko baik layan diri sndiri.. lagi syok.. bukan ape kite ni hidup bermasyarakat.. berbaik-baikla antara satu sama lain.. kan mudah.. hidup pun bahagia.. yela..kena akui setiap orang x sempurna.. dan mane ade orang bole lihat ape buruk baik dirinya jika x ada orang yang tegur.. So.. sukati korangla nak buat ape.. tapi da berani buat berani la tanggung.. sendiri da besar panjang sendirila mau ingat.. jadinya..









katakan like jika best ya!

12 comments:

Aidi-Safuan said...

hehe..ayat "mengutuk ciptaan tuhan" tuh cam da xkena la.bila orang kutok "gemuk" mende nih kan bole diubah.refer kat citer aper tah yang dr fadzillah kamsah kat astro tuh.macam kalau muka huduh pon,pandai2 la bersolek.kalau perasan,dalam dunia nih ade je orang huduh,tapi sebab pandai bersolek,nampak cun/ensem jer.tapi ade jer orang yang cun teramat,tapi sungguh nampak tak lawa.sebabnye? pakaian cam orang tua,color baju tak kena dengan kain dan lain2.ala,muka huduh teramat pon bole dapat awek cun ape.xcaye? cek la bini rowan atkinson @ mr. bean tuh.jeles i okay~

whitedaisy said...

jgn kutuk aku...sedey...hehe

zureen @ mama said...

Terima kasih sudi singgah blog kak zureen..

Nasihat biar kena dengan caranya..kutuk mengutuk jangan sesekali..(dah macam berpantun plak..)

nurain rodze said...

muahahhaha . jgn mengutuk fizikal org yea . berdosa :)
nnti mati masok neraka .

HEMY said...

masalahnya ada yg rasa teguran itu sindiran..justifikasi nya??fikirsendiri..ehehehe

ieQa sWetLuv said...

Aidi-safuan ~

x semua org gemuk bole kurus.. kalo pasal pakaian bukan itu yang di maksudkan dlm entry ni cz ni fokus on fizikal bukan penampilan =)

ieQa sWetLuv said...

whitedaisy ~

no hal la.. i'm not like that.. =)

ieQa sWetLuv said...

zureen @ mama ~

sama2 kasih gak kak.. =)

pantun memang best la huhu ;p

ieQa sWetLuv said...

nurain rodze ~

haha.. ayat tu selalu kak gune tyme kanak2 dulu hihi =)

ieQa sWetLuv said...

Hemy ~

itu terpulang pada yang terkena tegur la.. org yang terasa selalunye sbb mmg dia tergigit cili sbnarnye.. ngee~

SuRayA^i. said...

kalau org suke mengate x psl2 tu mmg lyk dpt penyepak tgn~

tp kalo org yg pndai mngate pstu xley trime tguran org len itu kite bg sepakan kaki sj XD

ieQa sWetLuv said...

SuRayA^i. ~

wahh.. mn belajar kung fu nak belajo gak r bg penyepak dan tendangan power huahuhua ;p