Tabung Masa Depan

Wednesday, December 8, 2010

Cerita Cita-cita Cikgu Zaman Muda-Muda


Korang pernah sangka tak, apa yang terjadi sekarang ini dalam hidup korang memang sebijik sebotol yang korang plan masa kecik-kecik dulu??? Ingat lagi cerita yang pasal budak lamar aku jadi mak dia?? Owhh TIDAKK~~


Ok berbalik pada cerita asal aku. Adalah satu hari itu, aku masuk kelas Tahun 4.. Disebabkan semua budak tarak mood mahu belajar, so apa lagi keluarlah masing-masing topik tentang cita-cita.  Nak dijadikan cerita, budak-budak ini tanyalah kat aku, " Cikgu, cikgu, masa cikgu kecik-kecik dulu, cikgu memang nak jadi cikgu ke??"


Kalau ikutkan zaman kecik-kecik dulu, banyak kot cita-cita aku.. Maklumla, bila tengok ultraman, nak jadi ultraman gak.. bila tengok princess, terus tukar jadi princess lak.. senang kata kalau boleh semua aku nak jadik..haha


Haishh melayan budak-budak buat aku teringat citer masa muda-muda..Sebelum  masuk dalam dunia cikgu cikgi ini, aku minat sangat nak jadi pengacara, ala yang kat tv tu.. ceyhh giler glamor gitu hak hak.. Aku ini tak suka jadi senyap, means kalau buat kerja diam, aku rasa jiwaku terseksa merana gitu.. Jadi pengacara best, ada can boleh jalan-jalan, kenal dengan orang-orang terkenal suke suke!!! Lepas form five dulu aku pernah gak dapat peluang, dan join audition dan dah dipanggil.. Siap masuk TV tu hahaha.. TV 1 jela, Selamat Pagi Malaysia.. kecoh jirang sekampung haha.. kenangan ohh kenangan.. tapi suka-suka je bolehla..


boleh berangan je jadi camni hik3


Kemudian.. masuk matriks ingat boleh jadi cik doktor je, tapi rupa-rupanya terseksa jiwa raga sebab aku rasa tak seronok belajar, stress.. Kan aku dah kata aku tak suka buat mende yang bikin tensen, kerja yang memerlukan fokus yang tinggi.. Tapi most of my friends dalam bidang macam ini, aku jela tercampak nun di sana jadi cikgu huhu..


Even orang kata jadi cikgu ini kerja biasa-biasa saja, tapi tak pela as long as i'm happy, aku tak kisah.. Aku ini senang je janji kerja yang melibatkan aku bercakap, aku on.. Ingat senang ke jadi cikgu?? susah gak tau! Budak-budak zaman sekarang ni advance.. belajar nak jadi cikgu je pulak 5 tahun setengah, mak aihh umur 24 tahun baru habis belajar.. lamanya!!!!


Tapi tak apa, gunung everest sanggup kudaki, lautan api sanggup kuredahi.. janji dapat buat emak dan ayah aku happy bila aku dapat tawaran ini. Yela dua kali cuba nasib, kali pertama lepas SPM luk kuchiwa tak dapat, kali kedua apply baru dapat. Itulah, yang penting usaha, kalau da ada rezeki tak ke mana kan! hehe..


katakan like jika best ya!

12 comments:

Wahida Nasution Thakhrim said...

bagi saya cikgu tu bukan kerja biasa2 sebab tanggungjawabnya berat..

Admin said...

Assalamualaikum...

Saya sejak dari kecil (sebelum bersekolah) hinggalah ke tahun 2000, masih belum ada cita2 yang jelas, nak jadi seorang apa... atau dlm bahasa lainnya, nak keje apa nanti..

Sehinggalah pada tahun 2001, saya masuk ke sebuah institut pengajian tinggi swasta di Kuala Lumpur dan mengambil jurusan Teknologi Maklumat, ditambah lagi bercampur dgn kawan2 yang sudah agak mahir dalam bidang komputer, terus sy jatuh hati dlm bidang tersebut.

Selepas habis study, sy bekerja di kedai yg menjalankan perniagaan yg hampir sama dgn bidang pengajian sy. Dalam sekitar waktu itu, saya memasuki GIATMARA yg menjalankan kursus kemahiran.

Langkah ini diambil kerana semasa study diploma dahulu, ia hanya lebih kpd teori, di GIATMARA lebih pd kemahiran praktikal dan memberi panduan serta laluan untuk menjadi usahawan. Skrg usia syarikat sy sudah masuk 3 tahun. Walaupun bermacam dugaan,masalah,kesusahan, namun sy tetap bernekad meneruskan perjuangan dlm bidang keusahawanan.

Nabi pun menggalakkan umat Islam berniaga kerana jika ia dijalankan dgn amanah & jujur, ianya juga menjadi ibadah dan sebelah kaki sudah ke syurga...

iKhRam said...

kalau ditanya.. nak jadi apa..
saya ni tak la bercita2 tinggi sgt.. betul
saya ada dua cita2.. iaitu nurse dan cikgu.. sebab dua2 ni bekerja dgn manusia..
alhamdulillah apa yg diimpikan dituanikan slah satunya...

menjadi seorang guru adalah terbaik utk diri saya

A.I said...

plus jadik cikgu skg bukan just ensure student kita paham subjek, perlu educate dorng punyaa psychology.. almaklumlaa student hari ini... kan?

ღKekunangpelangiღ said...

Jadi cikgu pun besar pahalanya,
sama macam dakwah rasul sebarkan ilmu pada para sekalian umat. kan? ^^

Admin said...

Assalamualaikum....

Terpulanglah pada jalan serta corak hidup masing-masing... Semua ada peranan tersendiri dalam kehidupan bermasyarakat. Sama ada jadi guru, askar, polis, tukang sapu sampah, tukang pungut sampah, pengawal keselamatan, pembantu kedai makan, peniaga dan usahawan.

Yang paling penting kerja itu halal dan kita rasa suka membuatnya dan saya suka jadi usahawan... susah macam manapun insya Allah, rezeki ada disediakan olehNya untuk sesiapa yang berusaha mencarinya...

Anonymous said...

Jadi cikgu pun bagus sebb dapat pahala. Even kita dah meninggal pahala tetap dapat bila student kita forward pade org2 lain .

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

ckp pasal ambitions ni, sy ada banyak cita2.. ;) until now msih byk cita2 yg mahu digapai;) heehe

btw, congratezz, jd cikgu itu suatu pekerjaan yg mulia tau! bangga semua cikgu2 apabila menurunkan ilmu pd students!

touya said...

Sejak dari dulu nak kalahkan ayah Tya , dan sekarang dalam proses

An said...

minta maaf, awak tidak layak jadi cikgu bm sebab eja 'cinta' ngan 'manis' pun salah! hehe

ermmm, cikgu ngajor kat mane? subjek ape?

Along Tapa said...

cerita ko sama jek dengan miamans...adik pompuan aku~~~haha

adakah ini jodoh?lalala~~

Gorengbaek - Demo lagu lagi...

Hangit habis dah - Luahan perasaan...luahan perasaan

arboqskii said...

..teruskan cita2 itu...even nk tunggu umor 24....
jadi la guru yg jiwanya guru
bukan guru jiwanya bussinessman or something...

hehehe