Selepas
aliran struktural, timbul pula satu aliran baru dalam tahun 1950-an iaitu
aliran Transformasi Generatif. Pelopor aliran ini ialah Noam Chomsky dengan
bukunya ‘Syntactic Structures’ (1957) dan ‘Aspects of the Theory of Syntax’
(1965).
Noam Chomsky |
Kajian
Transformasi Generatif dibuat berasaskan kenyataan bahawa seseorang penutur
natif (jati) sesuatu bahasa berkebolehan membentuk dan memahami pertuturan yang
belum pernah didengar kerana mereka dilahirkan dengan kemampuan semula jadi
untuk berbahasa. Kemampuan ini merupakan pengetahuan mengenai rumus-rumus
tatabahasa bagi bahasa tersebut. Jadi analisis transformasi generatif bertujuan
membentuk rumus-rumus sesuatu bahasa dengan lengkap berdasarkan pengetahuan
penutur natif sesuatu bahasa. Rumus-rumus yang disediakan itu akan membolehkan
orang lain yang tidak tahu bahasa itu membentuk ayat-ayat dalam bahasa
berkenaan. Rumus-rumus yang dimaksudkan itu ialah rumus-rumus struktur frasa
dan rumus-rumus transformasi.Seseorang penutur natif sesuatu bahasa
berkebolehan untuk membentuk dan memahami pertuturan yang belum pernah didengar
oleh mereka kerana mereka dilahirkan dengan kecekapan semula jadi untuk
berbahasa.Kecekapan tersebut termasuklah pengetahuan tentang rumus tatabahasa
bahasa tersebut.
Teori ini dikaitkan dengan penguasaan bahasa
pertama. Implikasinya, seorang guru bahasa sepatutnya membentuk kecekapan (competence)
bahasa seseorang murid daripada mementingkan perlakuan bahasanya sahaja.Latih
tubi amat penting dalam pengajaran tatabahasa untuk membentuk perlakuan bahasa
yang diingini.Guru perlu menyelaraskan perlakuan bahasa dengan kecekapan murid
untuk menjadikan pengajaran lebih berkesan.
Latih tubi penting untuk menghasilkan struktur bahasa yang baik dan kecekapan hanya akan tercapai apabila pelajar dapat menggunakan struktur bahasa yang betul dalam hubungan sosial mereka. Oleh itu dalam aktiviti pengajaran bahasa guru perlu menggalakkkan pelajar menghasilkan pertuturan yang baru dan tidak hanya mengulang apa yang telah dihafaz. Teori ini menganggap semua kanak-kanak telah dianugerahkan dengan kebolehan semula jadi untuk berbahasa dan mereka boleh membentuk ayat-ayat yang belum pernah digunakan oleh mereka dan pelajar perlu diberi peluang untuk membentuk ayat-ayat-mereka sendiri.
Kebolehan pelajar mencipta satu kebolehan yang baru bergantung kepada jumlah pengetahuan tentang undang-undang bahasa yang ada pada mereka untuk menghuraikan pertuturan itu. Setiap perkembangan bahasa pertama kanak-kanak merupakan hipotesis terhadap pertuturannya dengan ahli masyarakat yang lain dan hipotesis itu dicuba dalam situasi yang lain.Kesalahan-kesalahan yang dibuat dan dibetulkan oleh ahli masyarakat akan menolongnya memperkuh undang-undang bahasa dalam otak mereka. Pengajaran tatabahasa guru perlu mengajarkan ayat-ayat dasar terlebih dahulu selepas itu diikuti dengan ayat tranformasi yang disusun mengikut susunan susah senangnya.
Latih tubi penting untuk menghasilkan struktur bahasa yang baik dan kecekapan hanya akan tercapai apabila pelajar dapat menggunakan struktur bahasa yang betul dalam hubungan sosial mereka. Oleh itu dalam aktiviti pengajaran bahasa guru perlu menggalakkkan pelajar menghasilkan pertuturan yang baru dan tidak hanya mengulang apa yang telah dihafaz. Teori ini menganggap semua kanak-kanak telah dianugerahkan dengan kebolehan semula jadi untuk berbahasa dan mereka boleh membentuk ayat-ayat yang belum pernah digunakan oleh mereka dan pelajar perlu diberi peluang untuk membentuk ayat-ayat-mereka sendiri.
Kebolehan pelajar mencipta satu kebolehan yang baru bergantung kepada jumlah pengetahuan tentang undang-undang bahasa yang ada pada mereka untuk menghuraikan pertuturan itu. Setiap perkembangan bahasa pertama kanak-kanak merupakan hipotesis terhadap pertuturannya dengan ahli masyarakat yang lain dan hipotesis itu dicuba dalam situasi yang lain.Kesalahan-kesalahan yang dibuat dan dibetulkan oleh ahli masyarakat akan menolongnya memperkuh undang-undang bahasa dalam otak mereka. Pengajaran tatabahasa guru perlu mengajarkan ayat-ayat dasar terlebih dahulu selepas itu diikuti dengan ayat tranformasi yang disusun mengikut susunan susah senangnya.
Secara ringkasnya, teori ini menekankan:
•Penutur
jati- guna bahasa pelbagai keadaan, bersifat sejagat dan kreatif.
•Ayat- struktur dalaman dan permukaan, boleh dihuraikan dan
difahami.
•Pengetahuan bahasa- satu fenomena mental-kecekapan semula
jadi.
•Bahasa- sistem tentang rumus-rumus bahasa
•Binaan
ayat- hubungan erat elemen menggunakan simbol atau rumus -> analisis nahu
katakan like jika best ya!
No comments:
Post a Comment