Teori
behaviorisme beranggapan bahawa bahasa diperolehi melalui proses pengulangan
bahasa. Ia dikuasai melalui rangsangan dan gerak balas. Golongan dalam teori
ini mementingkan pengukuhan dalam pembelajaran yang dapat ditimbulkan melalui
ganjaran. Dalam konteks pengajaran dan pembelajaran bahasa, teori ini
menegaskan latihan dan latih tubi pola ( bermula daripada senang kepada yang
lebih susah ) . Teori ini juga menekankan kemahiran lisan dalam pengajaran.
Prinsip-prinsip pengajaran bahasa
dari golongan ini adalah dari pandangan dan pendapat ahli-ahli psikologi dan
linguistik aliran Behaviorisme. Golongan ini beranggapan bahawa; Pertama,
bahasa yang diutamakan ialah bahasa lisan manakala bahasa tulisan merupakan
bahasa kedua penting. Ahli-ahli Behaviorisme menegaskan bahawa pengajaran
bahasa mestilah didahulukan bahasa lisan.
Kemudiannya pembelajaran
bahasa tulisan yang dianggap perkara penting yang kedua dalam proses pengajaran
dan pembelajaran. Hal ini bermakna guru-guru mestilah berusaha untuk
membolehkan murid-murid bertutur dalam bahasa itu dahulu dan kemudian baharulah
kepada pengajaran membaca dan menulis setelah murid-murid dapat menguasai
sistem bahasa dan struktur bahasa.
Kedua, bahasa adalah satu
tabiat. Prinsip ini sesuai diterapkan dalam proses pembelajaran kedua. Latihan
dan latih tubi serta perbualan bahasa turut diutamakan. Guru perlu menyusun
pelajaran dengan baik dan pengajaran dimulakan daripada pola-pola yang senang
kepada yang lebih susah.
Ketiga, pengukuhan adalah
satu syarat penting di dalam pembelajaran yang merupakan satu alat untuk
menentukan pembentukan tingkah laku yang dikehendaki. Dalam situasi
pembelajaran bahasa, pujian, keistemewaan, pengiktirafan, maklum balas, galakan
dan lain-lain bertindak sebagai pengukuh. Mengikut prinsip ini, sesuatu gerak
balas yang betul perlu diteguhkan oleh guru dengan cara memberi pengukuhan
seperti yang disebutkan di atas.
Latihan yang dikukuhkan -> pembelajaran -> perubahan tingkah laku
Kelima, model-model bahasa
yang terbaik haruslah diutamakan. Dalam konteks pembelajaran bahasa di
sekolah-sekolah. Bahasa guru menjadi model yang diikuti oleh murid-murid. Jika
model-model ini menggunakan bahasa yang sama atau mirip-mirip sama dengan bahasa
matlamat, maka ini akan menguntungkan pelajar-pelajar itu.
Keenam, mewujudkan operasi
rangsangan dan tindak balas dalam proses pembelajaran. Bahasa adalah hasil
operasi rangsangan dan tindak balas. Pembelajaran bahasa akan lebih berkesan
jika kedua-dua unsur ini dapat diwujudkan. Selain bertujuan menghasilkan satu
pembentukan tingkah baru yang berkesan, ia juga boleh bertindak sebagai daya
penggerak dan meningkatkan minat serta motivasi.
Ada beberapa cara yang
boleh dilakukan oleh guru untuk mempelbagaikan situasi rangsangan. Pertama
adalah dengan cara mempelbagaikan tingkah laku. Kedua adalah dengan cara
mempelbagaikan pengalihan saluran deria, ketiga dengan cara mempelbagaikan pola
interaksi guru dan murid dan keempat dengan cara mempelbagaikan pendekatan,
kaedah, teknik, strategi dan alat-alat bantu mengajar.
Berdasarkan
teori ini terdapat satu pendekatan yang boleh diaplikasikan dalam pengajaran
dan pembelajaran bahasa iaitu melalui pendekatan induktif. Pendekatan induktif
ialah memulakan sesuatu pengajaran itu dengan memberikan contoh-contoh terlebih
dahulu dan kemudian baharulah diterangkan.
Cara Mempelbagaikan Situasi Pembelajaran:
1. Pelbagaikan tingkah laku.
2. Pelbagaikan pengalihan saluran deria.
3. Pelbagaikan pola interaksi guru dan murid.
4. Pelbagaikan kaedah, teknik, pendekatan, strategi dan alat-alat bantu mengajar.
5. Menggunakan pendekatan induktif (contoh diberi terlebih dahulu sebelum dijelaskan)
katakan like jika best ya!
1 comment:
the best
Post a Comment