Teori mentalis pula menganggap
pemerolehan bahasa merupakan satu proses mental. Menurut golongan ini lagi,
seseorang itu mempunyai kecekapan (competence), iaitu rumus-rumus yang ada
dalam stok mental, dan prestasi (performance) yang merupakan aspek penggunaan
bahasa oleh penutur berdasarkan kecekapan. Dalam pengajaran dan pembelajaran
bahasa, aspek pemikiran, pengetahuan dan makna diberikan penekanan.
Dalam bidang linguistik
aliran kod-kognitif tidak ada
mencadangkan sebarang kaedah atau prinsip pengajaran bahasa yang tertentu.
Walau bagaimanapun kita boleh membuat andaian beberapa prinsip pembelajaran
yang dapat diwujudkan melalui pendapat dan pandangan mereka terhadap
pemerolehan bahasa. Prinsip-prinsip itu adalah seperti berikut:
Pertama, pembelajaran
bahasa merupakan satu proses mental. Melalui proses ini, pembelajaran bahasa
dianggap sebagai satu proses pemikiran dan pemikiran ini dilahirkan melalui
pertuturan.
Kedua, semua kanak-kanak
dapat mempelajari bahasa kerana mereka telah dilahirkan dengan kebolehan semula
jadi untuk berbuat demikian. Dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa guru
harus menyedari bahawa kebolehan semula jadi untuk berbahasa yang ada pada
kanak-kanak itu membolehkan mereka menganalisis pertuturan yang mereka dengar.
Guru perlu menggunakan pengetahuan bahasa murid-murid dalam masa merancang dan
menentukan bahan-bahan pengajaran yang akan diajar nanti.
Ketiga, kadar perkembangan
bahasa adalah sama bagi kanak-kanak pada peringkat kematangan yang sama dalam
keadaan yang normal. Prinsip ini mempercayai bahawa kematangan yang sama dalam
kalangan kanak-kanak akan mempunyai ciri-ciri pembelajaran bahasa yang sama.
Justeru itu, guru hendaklah berhati-hati membuat pemilihan terhadap bahan-bahan
yang hendak disampaikan.
Keempat, penyampaian
bermakna lebih diutamakan daripada struktur bahasa dalam sesuatu huraian bahasa.
Prinsip ini menekankan kebolehan untuk menggunakan struktur-struktur bahasa
yang betul dari segi tatabahasa dan makna bagi membolehkan kanak-kanak itu
berkomunikasi dalam masyarakat bahasa itu. Guru harus menggunakan
aktiviti-aktiviti bahasa yang bermakna dan berkesan untuk membolehkan murid-murid
menguasai struktur-struktur bahasa yang terdapat di dalam sistem bahasanya
dengan baik.
Seterusnya yang kelima,
tulisan dan bacaan adalah diutamakan dalam proses pembelajaran. Dalam
pengajaran dan pembelajaran bahasa, kajian-kajian bahasa biasanya dilakukan
berasaskan bahasa tulisan. Latihan-latihan tulisan yang diberi termasuklah
latihan terjemahan bahan daripada bahasa sasaran ke bahasa ibunda atau
sebaliknya. (bahasa Inggeris diterjemahkan kepada bahasa Melayu)
Manakala yang keenam pula
adalah kajian-kajian bahasa disampaikan secara deduktif (penerangan
dahulu,kemudian disusuli dengan contoh) dan tatabahasa disampaikan secara
formal dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
1 comment:
tq
Post a Comment