1. 4 ciri penyelidikan yg baik
Tujuan jelas
Penerangan yg jelas dgn proses kajian
Perancangan sistematik, kurang ralat
Piawai etika yang tggi
Kesahan dan keboleh percayaan.
2. 3 perbezaan kuantitatif dan kualitatif
|
kuantitatif
|
kualitatif
|
tujuan
|
Selidik hubungan,
sebab dan akibat
|
Memahami peranan
sosial
|
rekabentuk
|
Dibentuk sebelum
kjian dijalankan
|
Dibentuk semasa
kajian dijalankan
|
Tempoh masa
|
Boleh dirancang
|
Tidak boleh
dirancang
|
sampel
|
besar
|
Kecil
|
analisis
|
Statistik ke atas
data numerik
|
Deskripsi dan
interpretasi naratif
|
3. 4 ciri penyelidikan tindakan
Libatkan kitaran(cyclic). Kemungkinan langkas yg sama diulang.
Keterlibatan responden aktif
Kualitatif- utamakan penggunaan perkataan dr nombor
Reflektif- refleksi kritikal
Dapatan boleh dijurnalisasikan oleh org lain.
4. 4 peringkat proses penyelidikan tindakan
rancang
bertindak
perhati
refleksi
5. Cara memulakan penyelidikan
Buat pemerhatian, soalan dan refleksi tentang keadaan sebenar
Buat penilaian tentang situasi semasa
Kenal pasti isu atau mslah P&P yang hendak dikaji
Berkolaborasi dgn guru lain, ketua panitia atau ketua bidang
6. 2 alat kajian
ujian pra dan pos- ujian dilakukan sebelum dan selepas kajian
pemerhatian tentang perlaksanaan rukun solat semasa kajian guna boring pemerhatian
7. 2 amalan refleksi yang boleh dijalankan berdasarkan masalah di atas
Teknik dan aktiviti P&P yang digunakan
Kaedah menghafaz yang digunakan
ABM
Strategi
Masa
8. Rancangkan 2 aktiviti untuk slesaikan masalah meningkatkan mutu hafazan
berkonsepkan latih tubi
berknosepkan pengukuhan
berkonsepkan nyanyian
berkonsepkan permainan
9. Bincangkan skop kajian yang dijalankan berdasarkan aspek berikut.
Reka bentuk penyelidikan- eksperimen
Pemboleh ubah kajian- kaedah pengajaran power point dan kaedah tradisional
Instrument kajian – ujian pra dan pos
Prosedur pngumpulan data – 2 kumpulan yang dianalisis mnggunakan kaedah power point dan
kaedah tradisional
Kaedh menganalisis data – jadual dan graf
10. Kaedah pemerhatian
-proses penilaian sesuatu keadaan /situasi secara kritikal
-sesuai untuk mengamati tingkah laku murid
-maklumat boleh diperoleh drpd rakaman video
-Konkrit dan tekal
11. modul kajian tindakan yang sesuai- carta proses kajian
Refleksi
Kenal pasti fokus kajian
Kenal pasti objektif kajian
Tentukan kumpulan sasaran
Mrancang dan melaksanakan tindakan bg atasi masalah
12. masalah –
Reka tajuk kajian-
Nyatakan 2 objektif khusus dan umum yang sesuai
13. bina pelan tindakan bersesuaian dengan kajian tindakan yang ingin dikaji.
Kaedah analisis data – menggunakan peratus- sebelum dan selepas
Graf
Pekali korelasi
5 comments:
terima kasih
terima kasih
terima kasih
terima kasih
thanks atas perkongsian maklumat
Post a Comment