Tabung Masa Depan

Thursday, June 6, 2013

Imbasan Memoriku di SK Rengas Bekah..



Assalamualaikum dan salam sejahtera...


Akhirnya, selesai juga praktikum Ieqa selama dua bulan di SK Rengas Bekah. Alhamdulillah segala tugasan yang diberikan oleh Unit Prkatikum Ieqa di sekolah ini dapat dijalankan dengan baik.. Syukur sangat-sangat.


Sepanjang berpraktikum di sini, banyak perkara yang telah Ieqa pelajari, terutama berkaitan kesabaran dan ketulusan hati seorang guru. Memang pada mulanya  rasa agak tertekan sedikit. Di sini Ieqa mengajar dua kelas, Tahun 4 Ikhlas dan 3 Amanah. Untuk kelas 3 Amanah, alhamdulillah tiada apa masalah untuk aku mengajar mereka sebab kelas ni kelas pertama dan murid-muridnya sangat baik daripada segi sahsiah dan pencapaian akademik.


Murid-murid Tahun 3 Amanah



Namun, cabaran Ieqa bermula bila aku masuk ke kelas Tahun 4 Ikhlas. Kelas ini merupakan kelas aras sederhana dan bilangan mereka agak ramai. Segala keseluruhan, alhamdulillah pencapaian akademik diorang pada tahap sederhana, sahsiah pun baik-baik saja, cuma ada dalam dua tiga orang murid yang kadang-kadang membuatkan Ieqa pening kepala. Kiranya, kalau Ieqa dapat pegang diorang, in shaa Allah P&P Ieqa akan berjalan dengan baik.


Murid-murid Tahun 4 Ikhlas



Macam-macam pendekatan dan cara Ieqa buat untuk menarik minat murid-murid kelas Ieqa. Sebenarnya, Ieqa pun tak salahkan mereka. Selalunya, apabila murid-murid kita menunjukkan tingkah laku yang negatif, degil, nakal, sebenarnya sebagai guru, tak sepatutnya terus-menerus menghukum dan memarahi mereka. Nakal sikit-sikit itu biasalah, budak-budak kan. Cuma bila ada beberapa orang yang susah dikawal, Ieqa cuba tanya pada cikgu-cikgu kat sini berkaitan murid Ieqa tu, baru Ieqa faham, rupanya dia ada masalah keluarga. Ibu bapa murid tu dah bercerai, mungkin banyak memberi kesan kepada murid Ieqa. Kasihan, emak dan ayah yang berpisah, anak-anak pula yang menjadi mangsa.


Comei je muka diorang, muka suci je hihi


Hari terakhir, menonton persembahan murid-murid untuk cikgunya 



Alhamdulillah bila dah mengajar, Ieqa bersyukur sangat murid-murid Ieqa dah semakin dengar kata, tidak sedegil macam minggu awal Ieqa mengajar dulu. Kalau tidak, hanya Allah sajalah yang tahu betapa sukarnya Ieqa nak mengawal kelas ini. Bila Ieqa kat depan, akan ada seorang murid yang tak tahu duduk diam, berpusing-pusing dalam kelas, tak dengar kata, mengusik kawan-kawan lain. Tapi bila masuk bulan kedua, murid Ieqa ni dah boleh duduk tempat sendiri bila Ieqa mengajar kat depan. Sebenarnya Ieqa rasa dia dahagakan perhatian dan kasih sayang sebab itulah dia jadi macam itu. Tapi tak apalah akhirnya murid Ieqa dapat ubah sikit pun Ieqa dah cukup bersyukur sangat-sangat dah. Kadang-kadang rasa happy dan kelakar pulak layan ragam diorang ni, ada-ada je aduhaii.. buat Ieqa rasa rindu sangat nak jumpa diorang lagi.


Adoii muridku.. habis semua nama pemain bola dia guna untuk bina ayat..

Danial dan Ruzaimi.. comel je muka diorang ni


Ieqa nak ucap terima kasih sangat-sangat pada cikgu-cikgu SK Rengas Bekah ini sebab banyak bantu Ieqa dan kawan Ieqa sepanjang Ieqa berpraktikum di sini. Bila dengar macam-macam cerita daripada rakan-rakan guru pelatih tentang praktikum diorang, Ieqa jadi bersyukur sebab hubungan Ieqa dengan cikgu-cikgu kat sini baik-baik je. Bila dengar cerita diorang, ada yang cerita tak rapat dengan cikgu-cikgu, ada yang kata diorang sombong dan macam-macam lagi, buat Ieqa terfikir, kenapa boleh jadi macam itu.







Apa yang Ieqa faham dengan situasi diorang, kurangnya perhubungan, komunikasi dan ramah mesra dengan cikgu-cikgu sebenarnya sedikit sebanyak memberi kesan kepada kita yang datang menumpang di sekolah tu sebagai cikgu praktikum. Sebenarnya bagi Ieqa, bila kita masuk ke tempat orang, sepatutnya kitalah yang kena berusaha dan belajar untuk menyesuaikan diri dan membuatkan orang tempat itu terima kita. Bak kata pepatah, masuk kandang lembu, mengembu, masuk kandang kambing, mengembek, tak gitu?! Mudah je nak bina hubungan dengan cikgu-cikgu, Caranya, ramah mulut, ringan tulang, belajar menyesuaikan diri dan hormat cikgu-cikgu sekolah dapat membantu membina hubungan baik antara guru praktikum dengan cikgu-cikgu.


Akhir daripada Ieqa, bersyukur sangat-sangat sebab berpeluang berpraktikum di sini. Sekian, majulah cikgu-cikgu untuk anak bangsa dan negara!!




Nak baca lagi Alkisah Praktikum Cikgu Atiqah? Jom klik sini! ( link )





katakan like jika best ya!

No comments: