Tabung Masa Depan

Thursday, June 6, 2013

Nota MZU3111- Banding Beza Pendekatan Kodaly, Carl Off dan Dalcroze dalam Pendidikan Muzik



Berikut adalah banding beza antara ketiga-tiga pendekatan dalam pendidikan muzik.


      






KODALY
CARL OFF
DALCROZE
Zoltan Kodaly
Carl Off
Jaquese Emily Dalcroze
Pengalaman Muzikal melalui Pendekatan Kodaly
  • Teknik dalam Pendekatan Kodaly (Solfa, isyarat tangan, notasi lidi dan sebutan irama)
  • Komponen Kodaly (nyanyian, aktiviti berurutan, pengahazan, pendegaran dalaman dan improvisasi
  • Bahan muzikal, terutamanya muzik rakyat yang diadaptasi dan bersesuaian dengan budaya dan konteks tempatan
  • Aktiviti muzikal-pembelajaran konsep muzik melalui pendekatan Kodaly

Pengalaman Muzikal melalui Pendekatan Orff
  • Proses Orff (Imitasi, Eksplorasi, Improvisasi dan Literasi)
  • Peralatan Muzik Orff (suara, badan dan peralatan muzik
  • Bahan muzikal yang diadaptasi dan bersesuaian dengan budaya dan konteks tempatan
  • Pembelajaran konsep muzik melalui Pendekatan Orff

·         Pengalaman Muzikal melalui Pendekatan Dalcroze
  • Eurhytmics, solfage dan improvisasi
  • Bahan Muzikal untuk aktiviti Eurhythmics, Solfage dan Improvisasi yang diadaptasi dan bersesuaian dengan budaya dan konteks tempatan
  • Pembelajaran konsep muzik melalui Pendekatan Dalcroze


·         Aplikasi Pendekatan Kodaly akan membantu dalam bidang nyanyian di
·         mana murid-murid akan mempelajari pelbagai cara meningkatkan kemahiran
·         menyanyi agar berasa seronok.
·         Pengalaman kanak-kanak – nyanyian.
·         Skel pentatonic
·         Elemen asas: pertuturan, pergerakan, nyanyian.
·         Alat perkusi muzik dan tubuh.

·         Learning by doing.
·         Gunakan gerak tubuh untuk tingkatkan pemahaman,
·         Pentingkan alat deria. (dgr muzik-> main alat muzik)
·         Improvisasi (kreatif irama dan melodi)
·         Pembelajaran konkrit-abstrak.


·         menekankan perkembangan kemahiran
·         pengalaman muzikal secara menyeluruh dan berurutan.
·         Tujuan nyanyian dijadikan fokus adalah kerana
·         kemahiran nyanyian merupakan asas kemahiran bagi semua kemahiran muzik yang lain.
·         kanak-kanak harus diajar lagu-lagu rakyat bahasa ibunda mereka sebelum mempelajari lagu-lagu dari bahasa asing.
·         guru-guru muzik dapat meningkatkan
·         kemahiran murid-murid semasa melakukan aktiviti “hands-on” dengan alatalat
·         perkusi berpic dan tanpa pic.
·         3 peringkat: i)dgr dan lihat, ii)beri pngalamn, iii)tulis
·         cara bagaimana guru
·         muzik dapat meningkatkan kefahaman murid-murid melalui aktiviti
·         pergerakan badan.
·         menggunakan ritma ( rhythm ) sebagai
·         elemen muzik yang asas, menari dan pengucapan (speech).
·         memberi penekanan terhadap
·         ostinato, pulsation dan dan penggunaan suara secara terus untuk menghasilkan sesuatu emosi.
·         kaedah pengajaran muzik yang
·         diintegrasikan di antara pengucapan, pergerakan dan tarian yang  dinamakan 'schulwerk' atau 'schoolwork'.
·         elemen- elemen penting yang
·         selalu digunakan dalam pengajaran adalah melodi dan ritma yang selalunya disertakan dengan perkataan.
·         Kaedah mudah memperlihatkan perhubungan semula jadi pelajar–pelajar terhadap ritma dan
·         melodi, dan ianya berlangsung secara semula jadi.
·         bermula dengan corak pengucapan, gerakan berirama dan ton dua notasi
·         serta pergerakan yang logik dalam melodi pentatonik.
·         pendekatan Orff menekankan kepada empat komponen yang utama iaitu penerokaan, imitasi, improvisasi dan penciptaan.
·         Penerokaan terbahagi kepada dua iaitu penerokaan.

Pemerhatian-> Imitasi-> Ekperimen         ->Kreativiti

Eurythmics memerlukan penglibatan diri individu secara total menyeluruh
yang melibatkan penyatuan minda, anggota badan serta emosi diri secara
total.
-Mendengar
-Merasai
-Berimaginasi
-Menginterpretasi bunyi
-Bertindak/respon/bergerak
-Untuk membayangkan maksudnya secara luaran.

Solfege: Dalam pendekatan Dalcroze ia adalah satu latihan
pendengaran(aural). Pendengaran boleh meningkatkan kesedaran pic,
perbezaaaan ton dan perbezaan kualiti ton.

Improvisasi: Cantuman eurythmic atau prinsip irama dengan solfege
menjadikan Improvisasi.








katakan like jika best ya!

6 comments:

Tasha Aqisha said...

salam.. saya serta kwan2 mohon copy mklumat ni ya... :D

Ieqa Swetluv said...

@tasha Aqisha~

silakan ya =)

Anonymous said...

salam,maaf nak minta kebenaran copy. bahan ni ringkas dan membantu saya memahami dendan jelas perbezaan teori dan kaedah muzik. tetapi ada beberapa yang kurang kelas pada paparan.

Anonymous said...

NAK MINTAK IZIN COPY YER?..BAHAN RUJUKAN YANG SGT BERGUNA:)

Anonymous said...

mintak izin copy ye..

Anonymous said...

salam..mohon copy yer