Berikut adalah banding beza antara ketiga-tiga pendekatan dalam pendidikan muzik.
KODALY
|
CARL OFF
|
DALCROZE
|
|
Zoltan
Kodaly
|
Carl Off
|
Jaquese
Emily Dalcroze
|
|
Pengalaman Muzikal
melalui Pendekatan Kodaly
|
Pengalaman Muzikal
melalui Pendekatan Orff
|
·
Pengalaman Muzikal melalui Pendekatan Dalcroze
|
|
·
Aplikasi
Pendekatan Kodaly akan membantu dalam bidang nyanyian di
·
mana
murid-murid akan mempelajari pelbagai cara meningkatkan kemahiran
·
menyanyi
agar berasa seronok.
|
·
Pengalaman kanak-kanak – nyanyian.
·
Skel pentatonic
·
Elemen asas: pertuturan, pergerakan,
nyanyian.
·
Alat perkusi muzik dan tubuh.
|
·
Learning by doing.
·
Gunakan gerak tubuh untuk tingkatkan
pemahaman,
·
Pentingkan alat deria. (dgr
muzik-> main alat muzik)
·
Improvisasi (kreatif irama dan
melodi)
·
Pembelajaran konkrit-abstrak.
|
|
·
menekankan
perkembangan kemahiran
·
pengalaman
muzikal secara menyeluruh dan berurutan.
·
Tujuan
nyanyian dijadikan fokus adalah kerana
·
kemahiran
nyanyian merupakan asas kemahiran bagi semua kemahiran muzik yang lain.
·
kanak-kanak
harus diajar lagu-lagu rakyat bahasa ibunda mereka sebelum mempelajari
lagu-lagu dari bahasa asing.
|
·
guru-guru
muzik dapat meningkatkan
·
kemahiran
murid-murid semasa melakukan aktiviti “hands-on” dengan alatalat
·
perkusi
berpic dan tanpa pic.
|
·
3
peringkat: i)dgr dan lihat, ii)beri pngalamn, iii)tulis
·
cara
bagaimana guru
·
muzik
dapat meningkatkan kefahaman murid-murid melalui aktiviti
·
pergerakan
badan.
|
|
·
menggunakan ritma ( rhythm )
sebagai
·
elemen muzik yang asas, menari dan
pengucapan (speech).
·
memberi penekanan terhadap
·
ostinato, pulsation dan dan
penggunaan suara secara terus untuk menghasilkan sesuatu emosi.
·
kaedah pengajaran muzik yang
·
diintegrasikan di antara pengucapan,
pergerakan dan tarian yang dinamakan 'schulwerk'
atau 'schoolwork'.
·
elemen- elemen penting yang
·
selalu digunakan dalam pengajaran
adalah melodi dan ritma yang selalunya disertakan dengan
perkataan.
·
Kaedah mudah memperlihatkan
perhubungan semula jadi pelajar–pelajar terhadap ritma dan
·
melodi, dan ianya berlangsung secara
semula jadi.
·
bermula dengan corak pengucapan,
gerakan berirama dan ton dua notasi
·
serta pergerakan yang logik dalam
melodi pentatonik.
·
pendekatan Orff menekankan kepada
empat komponen yang utama iaitu penerokaan, imitasi, improvisasi dan penciptaan.
·
Penerokaan terbahagi kepada dua
iaitu penerokaan.
Pemerhatian-> Imitasi->
Ekperimen ->Kreativiti
|
|||
Eurythmics memerlukan penglibatan
diri individu secara total menyeluruh
yang melibatkan penyatuan minda,
anggota badan serta emosi diri secara
total.
-Mendengar
-Merasai
-Berimaginasi
-Menginterpretasi bunyi
-Bertindak/respon/bergerak
-Untuk membayangkan maksudnya secara
luaran.
Solfege: Dalam pendekatan
Dalcroze ia adalah satu latihan
pendengaran(aural). Pendengaran
boleh meningkatkan kesedaran pic,
perbezaaaan ton dan perbezaan
kualiti ton.
Improvisasi: Cantuman eurythmic atau
prinsip irama dengan solfege
menjadikan Improvisasi.
|
katakan like jika best ya!
6 comments:
salam.. saya serta kwan2 mohon copy mklumat ni ya... :D
@tasha Aqisha~
silakan ya =)
salam,maaf nak minta kebenaran copy. bahan ni ringkas dan membantu saya memahami dendan jelas perbezaan teori dan kaedah muzik. tetapi ada beberapa yang kurang kelas pada paparan.
NAK MINTAK IZIN COPY YER?..BAHAN RUJUKAN YANG SGT BERGUNA:)
mintak izin copy ye..
salam..mohon copy yer
Post a Comment