Tabung Masa Depan

Tuesday, February 18, 2014

Komen Seorang Lelaki berkaitan Ego dan Soal Hati



Assalamualaikum dan salam sejahtera...


Sihat-sihat tak semua ini? Alhamdulillah bagusla. kalau ada sakit-sakit ke ada gatal-gatal angin kus-kus ke lekas-lekas pergi klinik jumpa doktor ya, kalo jumpe Ieqa ni minta mahap ler tak dapek la nak membantunya hik hik.


Rasa lama sangat-sangat Ieqa tak aktif dalam dunia blog. Sekarang ini dah rupa biskut dah blog Ieqa ini, kejap ada entry, lama pulak entry baru tak muncul-muncul. Haha payah kalau da jadi malas macam ini. Tapi, tapi , tapi, disebabkan blog Ieqa ini sedikit sebanyak dapat bagi income sampingan kat Ieqa, nak tak nak kenalah rajinkan diri meng-update. Terima kasih Encik Nuffnang dan semua yang rajin tekan iklan kat blog Ieqa ya *winkwink.


Panjang lebar pula bebelnya, kembali kepada tajuk entry Ieqa. Hurmm, kita kalau kata komen perempuan bab-bab soal hati dan perasaan ini, panjang lebar diorang boleh explain *termasuklahakukui3.. Tetapi, kalau nak dengar komen dari orang lelaki SECARA TERBUKA, memang agak sukar. Kalau ada pun ikhlas tak ikhlas je kan! Tapi.. masa ika belek-belek balik entry lama-lama Ieqa, ternampak satu komen dari entry ini 'LelaKi begini memang oVER eGo ke atau apa ya??' #kalonakbacasilalahklik , komen paling panjang Ieqa pernah dapat dari bro Yusenze (huwaa rindu zaman blogging dulu-dulu).. So, ika nak minta izin Bro Yus, nak share apa komen dia sebagai seorang lelaki sejati berkaitan SOAL HATI.. Kawan-kawan kena baca entry Ieqa dulu-dulu takut tak faham karang I don't know ya hee..





***********************************************************

Komen dari Bro Yusenze_Knight :

" Ehem... Izinkan hamba membuat ulasan ya.

Jika diambil kira soal hati, sebenarnya hati kaum lelaki juga kadangkala amat ammpuh dan mudah tersentuh. Namun, ego itu perlu untuk mempertahankan sifat kelelakian. Ego bukanlah bermaksud sentiasa mementingkan hak sendiri, tetapi mengambil kira beberapa aspek yang bersesuaian.

Contoh 1: (Rakan)
Situasi - Kolam pancing

Makwe: Alah yang, boring la duduk termenung camni... Sunyi2 jek... Bila nak dapat ikan ni...??? *mengeluh*

Pakwe: Baby, memanglah memancing ni kena sunyi2 dan sabar... Nama pun memancing, bukannya menjala~~~

Makwe: *merajuk*

Member Pakwe: Pssst... Kan aku dah kate, jgn bawak awek kalau nak pergi mancing... Aduyai... haru-biru tol lah... *berbisik kat pakwe*

**Keadaan di atas akan menambahkan lagi kekeruhan dalam perhubungan dua hala... Ahaha~~~**
*Seelok-eloknya bertoleransi sesama sendiri. Perlu juga mengenali beberapa orang rakan untuk tujuan rujukan jika perlu. Tetapi bukanlah semua rakan-rakan itu nak diperkenalkan. Perlu memilih rakan yang boleh dipercayai untuk diperkenalkan*

Contoh 2: (Keluarga)
Situasi - Rumah keluarga lelaki

Pakwe: Mak, inilah bakal menantu mak...
Makwe: Makcik, saya Ika! (bukan nama sebenar)
Bakal ibu mertua: Oh, ini Ika. Makcik ade tengok dalam gambar hari tu... Tapi dalam gambar tu ika nampak kurus pulak. Pakai pun sopan.

**Situasi begini memerlukan kesediaan di pihak lelaki. Mungkin anda tiba pada saat dan keadaan yang tidak sesuai. Keadaan sebegini akan merumitkan perhubungan kekeluargaan...;P**

Contoh 3(Percintaan)

Cinta yang indah itu tidak perlu diceritakan kepada orang lain. Ia akan teserlah dengan sendirinya. Mengapa mahu dihebahkan saat suka duka percintaan anda? Adakah anda akan berasa puas? Mungkin keadaan ini akan lebih menimbulkan rasa jengkel pada mata orang yang diceritakan. Itu yang dikhuatiri dan mengganggu di fikiran seorang insan bernama lelaki. Ngeeee~~~

Contoh 4 (CJJ)

Adeh... yang ni mmg susah nak ulas... Kadangkala soal berahsia ini terjadi secara tidak langsung untuk perhubungan jenis ini. Jadi, tiada alasan untuk "TIDAK BERAHSIA". Pandai makan , pandai simpan.

p/s: Segala ulasan di atas tidak ada kena mengena dengan pengulas mahupun orang lain. Ia hanyalah sekadar pandangan secara peribadi dan bukanlah bersifat DISKRIMINASI. Harap maklum."



*************************************************************


Haaa kaum wanita, dah faham tak? So, kawan-kawan semua, yang baik telan, serap, ingat dan amal, yang tak baik tapis dan think positive ok. Heee..


Thanks ya Bro Yus serius rindu ada teman blogger jujur and open minded nak share pandangan camni.. =(






katakan like jika best ya!

No comments: