Pada
hari Khamis bersamaan 8 September 2011
yang lepas, kumpulan saya yang telah melaksanakan proses pengajaran dan
pembelajaran (P&P) Tahun 1 Pintar di Sekolah Kebangsaan Maktab Perguruan
Kuala Terengganu, Batu Rakit. Tugasan ini adalah lanjutan daripada proses Kerja
Kursus Pendek MZU 3111 dimana kami dikehendaki mengumpulkan bahan berkaitan
pedekatan proses P&P pendidikan muzik serta menyediakan sebuah rancangan
pengajaran harian bagi mata pelajaran Pendidikan Muzik Sekolah Rendah.
Pada
peringkat permulaan perlaksanaan kerja kursus, kami telah mengumpul seberapa
banyak bahan dan nota berkaitan ketiga-tiga pendekatan muzik iaitu pendekatan
Dalcroze, Carl Orff dan Kodaly. Secara ringkas, pendekatan Dalcroze meliputi pengalaman muzikal melalui yang melibatkan beberapa aspek iaitu Eurhytmics, Solfage dan
Improvisasi. Bahan Muzikal untuk aktiviti Eurhythmics, Solfage dan Improvisasi
juga diadaptasi dan bersesuaian dengan budaya dan konteks tempatan.
Sebelum melaksanakan proses P&P, kami telah merujuk terlebih
dahulu kepada guru Pendidikan Muzik Tahun 1 Pintar iaitu Cik Rasyidah. Cik
Rasyidah telah memaklumkan kepada kami bahawa mengikut silibus KSSR, minggu ini
murid-murid Tahun 1 akan mempelajari Lagu Gajah Menari. Oleh hal yang demikian,
kami bertiga bersepakat memilih Pendekatan Dalcroze. Hal ini kerana pendekatan
ini menekankan pembelajaran secara ‘Learning
by doing’ iaitu murid perlu melaksanakan sendiri dan merasai sendiri proses
pembelajaran. Murid akan menggunakan gerak tubuh untuk tingkatkan pemahaman
dalam pembelajaran muzik. Pendekatan ini
juga mementingkan kepekaan alat deria iaitu mendengar muzik, dan mengutamakan pembelajaran daripada konkrit kepada abstrak.
Kami memulakan sesi P&P dengan memperdengarkan audio bunyi-bunyi haiwan dan
meminta murid meneka. Seterusnya, sesi membaca lirik. Guru mendengar proses
bacaan lirik murid terlebih dahulu sebelum mengajarnya menyanyi lagu Gajah
Menari mengikut rakaman audio. Kemudian, murid diminta menyanyi Lgu Gajah
Menari dengan diiringi minus one.
Pada langkah berikutnya,
guru meminta murid membentuk tiga kumpulan dan menyanyi sambil menggayakan
lirik lagu. Murid bebas menari mengikut kesesuaian lagu dalam kumpulan
masing-masing. Peringkat ini bertujuan untuk memberikan gambaran kepada murid
mengenai lagu dan memberi peluang agar murid dapat
meningkatkan kefahaman murid-murid melalui aktiviti pergerakan badan dengan
menggunakan kaedah Eurythmics dalam
Pendekatan Dalcroze dimana kaedah ini memerlukan
penglibatan diri individu secara menyeluruh yang melibatkan penyatuan minda, anggota
badan serta emosi diri. Selain itu, kaedah ini juga melibatkan kemahiran mendengar, merasai, berimaginasi, menginterpretasi bunyi,
bertindak, memberi respon
dan bergerak bagi membantu murid membayangkan maksudnya secara luaran.
Sesi pengajaran dan pembelajaran diteruskan
dengan guru mengedarkan lembaran kerja dan meminta murid mengisi tempat kosong
dengan perkataan yang terdapat dalam lirik lagu Gajah Menari. Pada langkah
akhir, kami meminta murid sekali lagi menyanyikan lagu Gajah Menari sambil
membuat gaya masing-masing.
Saya berharap agar proses P&P Pendidikan Muzik Tahun 1 Pintar telah
menepati pendekatan Dalcroze dan berjaya dalam proses perlaksanaan P&P
tersebut.
No comments:
Post a Comment