Tabung Masa Depan

Saturday, July 17, 2010

Kecantikan wanita di mata aku


Kerinduan yang begitu mendalam membuatkan jiwa ini sering meronta-ronta, 
mahu sahaja aku melaungkan ungkapan kata rindu padanya.. 
ingin sahaja ku lepaskan perasaan hati ini dan menyatakan ku amat merinduinya.. 
namun ku terhalang untuk melepaskannya
membuatkan ku terpaksa memendam seribu rasa jauh dalam relung hatiku.. 
yang pasti aku dan dia tiada apa-apa
hanya lagu peneman pengubat rindu...


Kecantikan.. what is the meaning of beautiful?? Ada seseorang telah bertanyakan apa itu kecantikan di mata aku dalam formspring membuatkan aku terdetik untuk membuat entry tentang ini. Hurmm.. Setiap orang punya persepsi tersendiri akan pengertian kecantikan. Namun pada akarnya semua pasti bersetuju jikaaku aku kata kecantikan itu merupakan suatu perkara atau benda yang indah pada pandangan, menarik dan membuat hati yang duka menjadi suka, jiwa yang keruh menjadi ceria, sehinggakan setiap insan menjadikan kecantikan sebagai impian, khususnya bagi kaum wanita.


Pastinya bukan perempuan sahaja mengimpikan kecantikan, malah kaum Adam  juga mendambakan kecantikan. Kecantikan dari segi harta benda, penampilan, hasil kerja dan sebagainya.. segala yang yang cantik merupakan yang terbaik. Di sini kita dapat lihat apakah maksud cantik di mata wanita dan lelaki, apakah erti cantik pada persepsi intelektual, seniman, mahupun karyawan. Kerana frasa cantik merupakan suatu subjektif yang mempunyai penilaian yang berbeza-beza.


Kecantikan bagi wanita. Pada pandangan aku, kecantikan bagi wanita boleh dilihat dalam pelbagai persepsi, sama ada dari segi fizikal, emosi, budi pekerti, penampilan dan kesenian. Aku ini jenis individu yang sukar melihat kecantikan hanya dari sudut luaran semata-mata, kerana bagi aku kecantikan sebenar untuk seharusnya dilihat secara menyeluruh, dalaman dan luaran. Kadang-kadang kita lihat, ada wanita yang cantik rupanya, tetapi kerana rendah nilai pekerti dan kehormatan diri, secara automatik mata aku terus cop kat manusia-manusia camni yang negatif.. Macam tu jugak lelaki, aku memang tak reti nak cakap camne lelaki yang handsome di mata aku. Sebab kalau tengok muka memang hot, tapi tang perangai... MasyaAllah~ memang tak boleh jugak la kan!



Aku rasa kalau nak kata aku ini reti sangat eksplen tantang kecantikan ni, tak delah sangat cuma aku selalu je cakap ngan diri aku, kau buat la macam mana sekalipun ika, biaq pi la kata depa tu sume asaikan ang epi . Yela bagi aku, kalau aku rasa konfiden dengan diri aku, kira da cukup orait le tu. Tak perlu berlebih-lebihan semata-mata untuk ditabalkan sebagai perempuan yang cantik, anggun, jelita or whatever.. sebab apa guna cantik untuk diorang bukan ada faedah apa pun. Tak pasal-pasal boleh lahir sifat riak, kan dah lain jadinya tu. Apa yang paling penting janji diri kita ini rasa selesa, tu yang TERBAIK!


Bila tengok zaman sekarang ini, macam-macam cara orang buat semata-mata untuk cantik. Produk-produk kecantikan sekarang tumbuh ibarat cendawan, sampai aku jadi takut bila tengok sesetengah muka orang tu umur 50-an 60-an tapi kulit dia mak aihh tegang semacam. Korang tak rasa pelik ke?? pebenda la depa pakai sampai lagu tu?? Bukan maksud nak selak kain orang dok jaga tepi kain tu, tapi cuma yela ada mata tengok, ada mulut cakap, ada tangan tu yang aku tulis kat sini. Paling ketara tang bontox botox.. cocok tang sana, cocok tang sini.. kasi naik sana.. kasi naik sini.. ishh bahaya sungguh. Jangan sebarang cocok kan lain yang jadi. Sampai ada manusia sanggup sarung susuk la, tatu la, terbabas dari landasan agama.. perluke buat semua tu sampai menyeleweng akidah semata-mata untuk cantik?? masing-masing dah besar panjang kan, lu pikiq la sendiri na..


Aku cuma nak nasihatkan la pada semua termasuklah pada diri sendiri, tok sah la sibuk nak cantik sampai merana diri. Nak kurus sampai tak makan pagi petang siang malam, makan pil diet berbotol-botol.. nak body lawa sampai cocok situ cocok sini, nak muka cantik sampai bertukar-tukar produk kecantikan.. last-last diri merana siapa yang susah?? mereka dan keluarga mereka juga yang susah kan! Aku selalu baca kat mastika yang kat tengah-tengah itu tentang bahaya bahan kimia yang ada pada produk-produk dan kesannya. Kanser itu ini, Nauzubillah mudah-mudahan dijauhkan. Nak cantik sebenarnya menyakitkan kalau tak kena caranya. Jadi kenalah pandai-pandai pilih.


Ikut cara aku, kalau nak cantik mudah je. Nak tau ke macam mana?? Betul ini?? Okey aku share sikitla..

- Banyakkan amalam kerohanian: solat, ngaji, zikir..makanan untuk rohani paling utama!
- Banyakkan minum air masak(penting!!!)
- Cukup tidur (jangan lebih rehat jadi lembab pulak)
- Hidup cergas, exercise seminggu itu paling koman sekali/2 kali untuk kesihatan tubuh.
- Makan ikut peraturan (makan lebih bawak penyakit jadi jangan over, jangan tak makan langsung)
- Ikut petua kecantikan orang tua-tua.. bagus tu aku da try korang bila lagi..hehe
- Kurangkan minuman berais, bergas, makanan ringan(termasuklah megi), tak bagus untuk kesihatan.
- Ceriakan harimu dengan senyuman, baik budi pekerti dan ringan tulang. Orang suka kita pun gembira yeay!


Kalau nak cakap cantik ini memang panjang lebar. Entry aku yang ini (link) pun ada juga beberapa tips untuk cantik, korang boleh la tengok-tengok nanti. Yang baik kita kongsi-kongsi jadi semua happy kan.. ngee~



katakan like jika best ya!

76 comments:

˙·•♥ QaSeH ♥•·˙ said...

tips yang menarik..
huhu..
thank ieqa..
windu kam0....

Umie Nadhirah said...

waaa.. nice tips !

jom baca

ENTRY TERBARU

senorita_alynne said...

Kecantikan wanita bukan terletak pada pakaian yang dikenakan, bukan pada bentuk tubuh, atau cara dia menyisir rambutnya.

Kecantikan wanita terdapat pada mata, cara dia memandang dunia. Kerana di matanya terletak gerbang menuju ke setiap hati manusia, di mana cinta dapat berkembang.

55 Cara Gembirakan Hati Isteri

fndrocka said...

kau boleh jadi duta produk kecantikan rohaniah..mahu?huhu

Kie-yu said...

cantek rupa + cantek budi bahasa = marvelesss!
hee :D

AISHA SAAD said...

wow, tips chantekk you!
susah la nak exersice tuh!
mlasss...
dah la byk tidor.. adehh!
cm mn nk cntik tah. huaa~

✿ emazwan ✿ said...

sis cantikkk . hee ;)

donnyien said...

nice tips untuk mereka yang hangat bercinta-cintun..hehe

@jura said...

cantek ni global..btol kte u..^__^
nice entry..

@ien_R@z said...

nice entry... ^__^

nak cantik biar la berpada-pada kan.. jangan sampai merubah apa yg ALLAH dah bagi..

cantik tu terlalu subjektif.. ^__^

Hamzah Ian said...

wah2.. gua ni cantek jugak la ye??

hoho..

nas said...

huhu..
wanita yang solehah itu wanita yang cantek bagi aku...
:)\harap2 aku akan memiliki wanita solehah...doakan2 ea...:)

ZACK ENTRY said...

wanita yang solehah untuk lelaki yang soleh..=)

Zikr the Jalanan Sepi Perantau said...

tips yang sangat bagus... terima kasih sharing la ek... :-)

black_mel said...

kecantikkan tu subjektif..sebab citarasa kita semua berbeza..;)

nice tips...

can ili be akmal? said...

saya tak letak gambar saya kt internet.best jugak orang kawab dgn saya sbb me bukan the way i look

Nabiel said...

weeeee~
skrng byk yg nk mnunjuk2 kecantikan yg ade~
bler dh 'tkena' bru nk nyesal~
spe yg slh?
ssh nk cri yg 'cntik' di dlmnye kn?

syahira ariff said...

sbnrnya mudah jer kn nk cantik
bykkn minum air msk mcm sis kater tu
heee~perempuan mmg mau cantiiiiiiiiiikkkkkkkkkkk setiap masa pun
\(^________^)/

shada | wentz said...

wah..panjang nye entry ni.
rajin nye awk.

ye.setuju sgt2 dgn n3 ni.
kalau amal ibadat banyak,kecantikan sesorang tu dah mmg automatik akn terserlah! :D

Yuni Aisyah said...

entry yg bagus lg menarik..=)

Yuni Aisyah said...

entry yg bagus lg menarik..=)

Hariz said...

I Like... :)]
Kalau hensem pun leh cuba tips atas kan?

Along Tapa said...

aku membalas kunjungan...suka betul background biru kundang...berbalik pada posting...dari pendapat aku, bior cantik bahasa,cantik budi dari cantik rupa...sebab bapak aku salu pesan...kalo muka jek cantik tapi BANGANG buat hape...ek???

Blog nostalgia budak Muor

syuQ said...

ngee~ xnak cantik..nk hemsem..boley? haha

nk tambah sket...
cantik tu mmg subjektif..aku kate kau cantik..dia lak kate kau bese2 je..
so..takyah la obses nk cantik sgt..
taruk lipbalm, bedak nipis2 n celak pon dah menarik da (^^,)

etomyam said...

kecantikan dalaman tu kekal dan bawa keberkatan tu

¶A.K.I¶ said...

air sembahyang pon boleh menjadikan kita awet muda dan cantek~

darkbatman said...

kecantikan wanita bermula dr hati..hehe

intanurulfateha said...

i pun nk jd cntek mcm u! ;)

dunspeak♥ said...

saya akan amalkan tips cantik itu! heee

ullyana zaidy said...

ieqa..thankss share tips... :)
suke cara penulisan ieqa ...

ZihNuN FaTiN said...

be yourself..ieqa ttp cantik!=)

maCy said...

entry y mnrik.. prnh tfkir nk kupas.. tp blm tba masa.. huhu

princeduyong said...

suka semua benda yang cantik...sifat semulajadi manusia...

DEODORANT

zella y said...

wah..byk tips utk cantik... sure ieqa ni cantik org nya... ;)

yela..cantik ni subjektif..

byk sgt produk kecantikan kat pasaran...mcm2 jenis,mcm2 nama..ade yg xlulus dr kementerian kesihatn pun masih lg di jual...

NICK IRFAN said...

wah! byk tips menarik... hehe

SuRayA^i. said...

nice sharing beb!
skang ak rse mmg ak da ckup tdo da..tlebih tdo pun ade gk..tp mnum air msk mmg xpenah ckup la kot~ =p

ieQa sWetLuv said...

˙·•♥ QaSeH ♥•·˙~

welkem dear..windu kamoo juga =)

ieQa sWetLuv said...

Umie Nadhirah ~

thanks..nanti ika singgah baca k =)

ieQa sWetLuv said...

senorita_alynne~

ya betul tu ika setuju sangat2..thumbs up =)

ieQa sWetLuv said...

fndrocka ~

nape nak jadikan aku model ke??boleh je hik2 ;p

ieQa sWetLuv said...

Kie-yu ~

betul tu setuju2 ngee~

ieQa sWetLuv said...

AISHA SAAD~

x pe janji hati mesti mau cantik tau beb! wee~

ieQa sWetLuv said...

✿ emazwan ✿ ~

thanks dear..ema pun cantik gak tau hihi =)

ieQa sWetLuv said...

donnyien ~

bercintan cintun??? apekah???~!!

ieQa sWetLuv said...

@jura~

thanks dear =)

ieQa sWetLuv said...

@ien_R@z ~

yup betul tu..paling penting bersyukur dan menghargai apa yang ada =)

ieQa sWetLuv said...

Hamzah Ian ~

err....lelaki pun mau dikatakan cantik gak ke?? hurmm~

ieQa sWetLuv said...

nas~

insyaAllah ika doakan awk jumpa jodoh yang terbaik aminn~ =)

ieQa sWetLuv said...

ZACK ENTRY~

yup betul tu setuju cakap awk.. =)

ieQa sWetLuv said...

Zikr the Jalanan Sepi Perantau ~

sama2 zikr =)

ieQa sWetLuv said...

black_mel~

ye cantik memang subjektif.. =) thanks~

ieQa sWetLuv said...

can ili be akmal?~

mesti awk ni cun kan kan ngee.. x pe la yang penting dalam persahabatan adalah kejujuran dan ketulusan =)

ieQa sWetLuv said...

Nabiel~

betul cakap biel tu... itulah zaman skang susah nak cari yang camtu tapi mudah2an biel jumpa perempuan yang terbaik okies ngee

ieQa sWetLuv said...

syahira ariff~

yup perempuan mesti mau cantik sebab itu adalah fitrah seorang wanita.. tapi kenalah jaga n pandai hargai apa yang ada sebaiknya itu yg utama =)

ieQa sWetLuv said...

shada | wentz~

hai shada.. hurmm ika memang pesen gini kalo menulis x sedar dah panjang camni hik2.


kecantikan dalaman tu sangat penting =)

ieQa sWetLuv said...

Yuni Aisyah ~

thanks yuni.. sekadar perkongsian bersama =)

ieQa sWetLuv said...

Hariz~

thanks..siapa2 pun boleh x kira laki atau perempuan =)

ieQa sWetLuv said...

Along Tapa ~

yup sebab akhlak dan budi pekerti yang baik mencerminkan keperibadian mulia..jadi automatik terpancar kecantikan dari dalam =)

ieQa sWetLuv said...

syuQ~

betul tu syuq.. biar simple asalkan menarik.. perangai tu yang paling penting mesti kena jaga betul2 =)

ieQa sWetLuv said...

etomyam~

setuju dengan pendapat awak =)

ieQa sWetLuv said...

¶A.K.I¶ ~

betul tu aki..dalam air sembahyang tu sebenarnya ada terapi yang kita x nampak..yang mampu memberikan ketenangan n kesegaran..

camtu juga solat..senang kata semua amalan kerohanian bagus untuk kecantikan =)

ieQa sWetLuv said...

darkbatman ~

haha siap wat iklan lagi..memang betul pun ngee~

ieQa sWetLuv said...

intanurulfateha ~

thanks dear tapi i biasa2 je hehe

ieQa sWetLuv said...

dunspeak♥~

jom marilah kita amalkan bersama okies hehe

ieQa sWetLuv said...

ullyana zaidy ~

thanks dear.. ika ikhlas berkongsi dari hati =)

ieQa sWetLuv said...

ZihNuN FaTiN~

ya betul tu kak penting untuk jadi diri sendiri.. kita sama2 cantik tau kak ngee~

ieQa sWetLuv said...

maCy~

thanks dear..x pe one day ika baca pula entry macy okeyh =)

ieQa sWetLuv said...

princeduyong~

yup manusia juga dicipta sebagai secantik-cantik ciptaan oleh Yang Maha Esa.. sebab itu kita kena selalu bersyukur =)

ieQa sWetLuv said...

zella y ~

itulah kak ika pun tak berani nak cuba-cuba sebab dalam itu banyak mengandungi bahan kimia..mungkin kesannya bukan hari ini tapi pada masa akan datang sebab itulah sifat sebenar bahan kimia.. ika pun ikut petua je tak pun tepek bedak sejuk lagi meyakinkan dan selamat ngee

ieQa sWetLuv said...

NICK IRFAN ~

thanks just kongsa kongsi je dik hehe

ieQa sWetLuv said...

SuRayA^i.~

penting tu minum air masak..sebab kita tak tahu apa proses yang berlaku dalam sistem badan.. jadi minumlah air banyak2 okeyh =)

touya said...

baru Touya perasan , Touya nie cantik orangnya

Fara said...

beauty lies in the eyes of the beholder kan...

bg kite cantek, tp tak semestinya org laen kate cantek gak.
& vice versa...

:)

ieQa sWetLuv said...

touya ~

errr...nu kumen~

ieQa sWetLuv said...

Fara~

betul3..janji kita jaga adab, jaga budi pekerti n sentiasa yakin dengan diri sendiri =)

HonEyBuNNy said...

nice tips...suka la blog neh...banyak info..i like..