Tabung Masa Depan

Monday, December 13, 2010

Hidup Orang Kampung: Aku, Lembu dan Kelapa Sawit


Kalau selama ini, aku hanya habiskan masa cuti kat rumah, tolong mak kat dapur, kemas-kemas.. Kali ini aku habiskan hujung minggu yang lepas tolong ayah aku kat kebun lak. Haha, tak sangka rupanya kuat jugak aku tarik pelepah kelapa sawit, bagi lembu makan, wahh syok sungguh. Yela ini yang seronoknya jadi orang kampung, ada pengalaman wat perkara-perkara extreme macam ini:


Misi aku, ayah, era dan adik aku yun, di kebun kelapa sawit ayah aku

Bagi lembu makan, kalau nak tau nama dia Mei Mei


Ayah tengah demo camne nak perah susu lembu, comei kan Mei Mei kitorang, tengah bunting tu x sabar nak tunggu dia beranak huhu


Gelinya pegang tu..Kononnya nak belajar perah susu gak.. Pengalaman sungguh hahaha..

Cerita pasal lembu, ayah aku memang suka bela lembu, lagi-lagi semenjak dia bekerja kat Jabatan Veterinar ini, secara tak langsung banyak gak yang aku tahu. Yang paling menarik, baru aku tahu rupanya binatang ada dua cara beranak, berdiri atau duduk. Bagi binatang jenis lembu ni, dia akan beranak secara duduk mengiring, selepas itu, ibu dia akan gigit tali pusat anak dia. Berbanding binatang yang beranak berdiri, macam gajah, dia akan beranak secara berdiri, jadi tali pusat dia akan terputus sekaligus selepas keluar.



Sebelum buat kerja, kenalah pasang ubat nyamuk dulu, pakai sarung tangan, keselamatan kena jaga penting tu


Tolong ayah alihkan pelepah kelapa sawit yang dah di'broning', entah betul x eja nye aku pun tak tahu haha, yang penting macam trimming pokok la


Tak lepaskan peluang, nak 'broning' aka potong pelepah kelapa sawit, even tak berjaya, tapi eksen je sudah haha

Banyak yang aku dah belajar, tentang pokok kelapa sawit dan penjagaannya. Kalau korang nak tau, pokok kelapa sawit ni boleh tampung air yang banyak. Ayah aku cakap, kalau nak pokok berbuah banyak, kenalah 'broning' aka trim pokok tu, aishh tak tau nak eja la perkataan tu tapi itulah yang ayah aku dok sebut-sebut. Kalau tak, nanti dia akan makan banyak baja, so untuk mengelakkannya, at least biar ada dua pelepah bawah buah kelapa sawit, satu untuk tampung buah, dan satu lagi untuk tampung air.



da siap buat kerja, ayah ajak minum air kelapa, ada banyak buah-buahan gak kat sini

Dah penat-penat buat kerja, apa lagi ayah ajak gi hujung kebun minum air kelapa, fresh punya huhu. Selain buah kelapa, ayah ada tanam buah tembikai, dukung, pokok pisang dan macam-macam lagi. Dan yang seronoknya, siap ada kolam lagi kat sini, ayah buat. Seronok. Banyak pengalaman 'extreme' yang aku dah belajar kat sini, korang pernah buat jugak tak??



katakan like jika best ya!

50 comments:

Rowena Chasez said...

wahh...
bestnyer..
wena tringin sangat tau nak ddok kat kpg..
hehee~

EpoLღKunang2 said...

Woaa.. ada bakat tu. ^^

da[Y]un said...

sy nak bagitahu yg sy jelez...
ishk3..tu la dayun rajin sgt masul lab awal2 xleh balik umah habiskan masa kat kg. besar jgk lembu tu kan?

lala said...

rajinnyaaa :)

touya said...

selalu jer buat .

Along Tapa said...

haha...sebab tu la aku gila balik muor...

Gorengbaek - Seksyen baru untuk Meon...Kenapa masalah sosial makin banyak??

Hangit habis dah - Amenda??!!tak pernah tengok orang hangin ke??

Syihabudin Ahmad said...

mmg sesuailah cikgu.. hehehe

Ullyana zaidy said...

bestnyerr ieqa.... :)
pengalaman yg sgt best bagi yana..hihi

AISHA SAAD said...

tak penahhh!
pstt aku takot lembu cemana nak dekat? haha...


newayy mcm shok jek tgok.
mesti manyak duit nih, sawit mahal ouhh.

HEMY said...

kira kita ada persamaan la..sume tu aku alami dah n ada yg masih alami..kecuali yg lembu tu..hehe

zuar said...

bestnyeeee perah susu lembuuuuuuuuuu^_^

ARC™ said...

lucah la eka hahahahah

Mohd Fakhrurazi Jamaludin said...

macam best jer perah susu lembu.hahaha.

fara said...

sonoknye dpt pengalaman camni! :)

✿....rossa alina....✿ said...

wahh...!!best!!dah penat2 minum air kelapa..perghhh..lagi lah syokkk!!huhuhu..

♥e'in♥ said...

wah.. bestnye de kg..... de kebun.... e'in xpnh ase sume nie..

NICK IRFAN said...

bestnyer keje2 kampung tp sy x berkesempatan sbb dok flat mne ada kelapa sawit.. sob2...

HonEyBuNNy said...

best la......suka2...

cik @!en said...

wah.. best nyer... pengalam macam tu bkn senang nk dapat.. mesti ramai yg jeles nanti.. hehehe

zik said...

lama tak menyawit... huhu... wah yeker tuh... kuat jugak ya.. hehe..

miss lolly a.k.a luvfareda said...

wwhaiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

perah cucu lembu. menarik :)

Cik Liyana said...

bagusnya..teringin nk buat semua tuh...

ehhh jap..pakai ubat nyamuk kt montot tuh tak panas ke?


HANIS ZALIKHA LAGI POPULAR DR DATO' SITI

aisya said...

wah, bestnye...
=)

Lovely Bella said...

bagus! anak sape laa nih.. hehehe singgah! :)

ahsfantasy24 said...

Saya tengok macam kamu nei seorang
blogger yang peramah..

ad ssuatu yg ssuai tu kamu, jom kte
g tgk kt:

http://www.ahsfantasy24.com/2010/12/pencarian-blogger-peramah-2011.html

Tahniah, kamu seorang yang peramah!

(:
:)
(:
:)

ARC™ said...

komen atas ni spam hehehhe

Ieqa Swetluv said...

Rowena Chasez ~

haa jom mai kampung ika nak x??huhu

Ieqa Swetluv said...

EpoLღKunang2~

hehe baru nak praktis je kih2

Ieqa Swetluv said...

da[Y]un ~

haha laa jangan jeles2 k.. aah besar gak naseb bek jinak ngee

Ieqa Swetluv said...

lala~

hehehe

Ieqa Swetluv said...

touya ~

tau touya memang expert x leyh lawan dah ;p

Ieqa Swetluv said...

Along Tapa~

uit ko gila pasai pa lak weyh

Ieqa Swetluv said...

Syihabudin Ahmad ~

eh eh sesuai apa la tu

Ieqa Swetluv said...

Ullyana zaidy~

hehe memang pengalaman pon ngee

Ieqa Swetluv said...

AISHA SAAD~

uissh x dela banyak tapi bolehla tampung famili hehe

Ieqa Swetluv said...

HEMY~

nampaknye kena cuba tang lembu tu dulu barulah sama huhu

Ieqa Swetluv said...

zuar~

uit uit nak amik kesempatan kat lembu ka?? ;p

Ieqa Swetluv said...

ARC™ ~

haha mata arc yang pandai lain macam sape suruh haish

Ieqa Swetluv said...

Mohd Fakhrurazi Jamaludin ~

ni lagi sorang ni ish3

Ieqa Swetluv said...

fara ~

cubalah nti fara ngee

Ieqa Swetluv said...

✿....rossa alina....✿ ~

haha tau x pe ngee

Ieqa Swetluv said...

♥e'in♥ ~

nanti cubalah k hehe

Ieqa Swetluv said...

NICK IRFAN ~

ada can nanti boleh je try hehe

Ieqa Swetluv said...

HonEyBuNNy~

hehe, mmg best

Ieqa Swetluv said...

cik @!en ~

haha namapun pengalaman kan

Ieqa Swetluv said...

zik ~

time posing je kuat, time nak potong x lepas2 gak haha

Ieqa Swetluv said...

miss lolly a.k.a luvfareda~

cik lolly nak cube ke??ekeke

Ieqa Swetluv said...

Cik Liyana~

x panas kalo pandai pakai la, kalo salah pakai leyh terbakar sekali kot haha

Ieqa Swetluv said...

aisya ~

hehe thanks

Ieqa Swetluv said...

Lovely Bella ~

ni anak mak n ayah saya wink2