Tabung Masa Depan

Sunday, January 30, 2011

Realiti Konspirasi di DUN TENANG, Blog Normala Sudirman, Bandar Labis menjadi TUMPUAN


Salam Muhibah..


30 Januari 2011. Tepat jam 12.00 tengah malam tadi, maka berakhirlah kempen pilihan raya antara kedua-dua wakil UMNO dan PAS bagi menarik undi dari rakyat Labis. Sungguh, biarpun aku baru sahaja kembali ke Labis beberapa hari lepas, aku dapat merasai kehangatan pilihan raya yang sangat LUAR BIASA. Masakan tidak, jika dahulunya Labis ini seumpama tidak dikenali apatah lagi dipandang oleh keseluruhan masyarakat di Malaysia, kini boleh dikatakan hampir saban hari ada sahaja informasi daripada pihak media sama ada di kaca televisyen mahupun dada akhbar.




Sebagai anak jati yang lahir dan menetap di Labis ini, aku agak teruja jugakla melihat perubahan yang agak ketara. Kebanyakan 'orang-orang besar' datang turun ramai-ramai ke sini. Waktu beginilah berbagai bantuan dan aktiviti kemasyarakatan diberikan dari ceruk-ceruk kawasan sehinggalah ke kawasan bandar. Wahh, ini satu keajaiban! Dahulunya, jika jam telah menunjukkan 10 malam, rasanya kawasan Labis ini dah mulai sunyi. Berbanding dengan sekarang, Jam 12.00 tengah malam pun keadaan masih hingar bingar, rasa macam dok kat KL pulak. Dengan traffic Jam.. huhh hanya mampu geleng kepala.



Namun, apa yang tak bestnya, macam-macam konspirasi telah timbul antara calon daripada pihak UMNO, Mohd Azahar Ibrahim serta calon daripada pihak PAS, Normala Sudirman. Sebagai seorang pelajar dan juga anak jati Labis, sudah semestinya aku juga akan mencari kebenaran melalui mana-mana medium supaya tak tersalah sangka, tersilap kata. Aku dapat tahu Cikgu Mala juga telah punya laman web/blog sendiri ( link ). Kesimpulan yang aku dapat, bukan mudah nak menjadi seorang pemimpin dan juga wakil rakyat, kerana setiap apa yang dilakukan akan menjadi asbab dan perhitungan semua. Tapi aku yakin satu perkara, seorang pemimpin yang baik insyaAllah pasti akan mampu menghadapi segala cabaran dan tohmahan daripada mana-mana pihak.


Antara judul artikel yang menarik perhatian aku sepanjang musim 'demam' pilihan raya ini :

~ Senarai Serangan BN kepada Cikgu Mala
~ Isu Tanah  
~ Isu Salam
~ dll


Hanya mampu membaca dan menghadamnya sendiri (jangan banyak komplen nanti makan diri hehe). Ada seorang kawan aku tanya, yang mana aku akan pangkah nanti. Haha, aku hanya menggeleng sambil tersengih, " Undi adalah rahsia, tapi tetap tak boleh nak mengundi lagi sebab baru je daftar pengundi akhir tahun lepas, Sayangnya.. tak dapatlah nak jalankan kewajipan. Cuma dapat berbakti je jadi kerani semakan pengundi yang akan diadakan 30 Januari ini. "




Bagi aku, inilah pengalaman yang dinanti-nanti untuk melihat dan merasai sendiri 'hangatnya' suasana mengundi nanti apatah lagi terlibat secara tidak langsung pada hari mengundi. Biarpun hujan turun dari hari ke hari di sini, dan kelihatan ada beberapa tempat yang telah dilimpahi air, kita hanya mampu berdoa, semoga segala urusan hari mengundi akan dipermudahkan oleh-Nya. Harapnya segala sokongan dan bantuan yang dihulurkan bukanlah sekadar atas niat untuk berkempen semata-mata dan Bandar Labis ini juga akan menjadi salah satu Bandar Ilmu, taraf kemiskinan rakyat dapat diatasi, kemudahan dapat ditingkatkan serta, hubungan persaudaraan antara rakyat dapat diutuhkan bersama.


"Ya Allah, mudah-mudahan sesiapa pun jua yang akan menjadi pemimpin tanah tumpah darahku di Dun Tenang, semoga beliaulah yang terbaik untuk menjadi wakil kami. Segalanya ku berserah kepada-Mu.. Aminn.. Semua warga Labis, marilah ramai2 turun ke tempat mengundi esok, jalankan kewajipan anda, pilihlah yang TERBAIK untuk kita semua =) "


katakan like jika best ya!

6 comments:

YuSeNzE - KniGhT said...

Bila cikgu2 berbicara tentang politik.. hahha..

Politik di Malaysia seumpama permainan perasaan yang melibatkan golongan cerdik pandai memanipulasi golongan kurang berpengetahuan. Ini bukan provokasi tetapi bicara tentang hakikat dari perspektif yang nyata.

Along Tapa said...

aku sangat bosan kalo ada pilihanraya..banyak sangat citer besor...jangan sampai aku seru ulor bawah pasor lagi nanti..hehe..

Gorengbaek - "Orang ni jam banyak yang gila"..Meon kata..Kenapa ek??

Hangit Habis dah - Haih....

ayuakira said...

hehe cemane? best x pilihan raye??

*tanye macam pilihan raye tu concert je..HAHA

Ieqa Swetluv said...

YuSeNzE - KniGhT ~

nak tak nak kena buka mata buka minda pandang jauh ke hadapan bila berfikir ttg politik =)

Ieqa Swetluv said...

Along Tapa ~

nampknye minda ko tak terbukak lg ek hehe

Ieqa Swetluv said...

ayuakira ~

haha bolehla layan ngee