RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh : 25 Ogos 2010
Masa : 8.00-9.00
pagi
Tahun : 1 Pintar
Mata pelajaran :
Bahasa Melayu Tahun 1
Tema :
Pelancongan
Tajuk : Makan
Angin
Objektif :Pada akhir pembelajaran, murid
dapat :
1. Membaca
teks dengan sebutan dan intonasi yang betul.
2. Menyatakan empat pengajaran daripada
teks yang telah disediakan.
3. Menyatakan lima maksud lambang yang
diberikan berdasarkan teks yang
telah disediakan.
Fokus utama : 5.2 Membaca kuat teks prosa dan puisi
dengan sebutan dan intonasi yang betul dan lancar serta
memahami perkara yang dibaca.
Aras 2 (i) baca teks informatif dengan sebutan dan
intonasi yang betul.
Fokus sampingan : 7.1 Membaca
dan menerangkan maksud kandungan teks yang tersurat dan tersirat.
Aras 1 (i) Menyatakan maksud lambang
dan symbol yang diberikan bagi sesuatu gambar.
Aras
3 (ii)Menghuraikan
pengajaran yang terdapat dalam teks yang dibaca.
Sistem bahasa : Tatabahasa - kata nama khas dan kata adjektif
Kosa kata
- komuter, tiket, awam, kaunter, bagasi,
dll.
Ilmu : Kajian Tempatan dan Muzik
Nilai : Berbudi bahasa dan semangat
bermasyarakat.
KBT :
KB- mencirikan, menyenaraikan, membanding beza, belajar cara belajar dan konstruktivisme
BBM :
Klip Video ‘Cuti-cuti Malaysia’, Petikan bertajuk ‘Makan Angin bersama Keluarga Saya.’, Kad bergambar, kertas mahjong, kata imbasan dan lagu.
Masa /
Langkah
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti
P& P
|
Catatan
|
Set
Induksi
(5 minit)
|
Mengenal pasti tempat-tempat
perlancongan di Malaysia dalam klip video
‘Cuti-cuti Malaysia’.
|
1.Guru menayangkan
klip video bertajuk ‘Cuti-cuti Malaysia’
2.Guru meminta
murid mendengar lagu sambil mengenal pasti nama tempat perlancongan yang
terdapat dalam klip video tersebut.
3. Murid mendengar
dan mengenal pasti nama-nama tempat perlancongan yang terdapat dalam klip
video .
|
BBM
- Klip
video ‘ Cuti-cuti Malaysia ‘
KBT
Kontekstual
Kecerdasan
pelbagai
Kemahiran
berfikir
|
Langkah 1
(10 minit)
|
Guru
bersoal jawab mengenai pengalaman murid melancong dalam negara
|
1.Guru meminta
5 orang murid menyatakan tempat-tempat perlancongan yang telah mereka dengari
daripada klip video tadi.
3.Murid
berkongsi pengalaman mereka ‘makan angin’ bersama guru dan rakan-rakan.
|
KBT
Konstruktivisme
Teori
Behaviourisme
Sistem
bahasa
Kata nama
khas
|
Langkah 2
(15 minit)
|
Membaca petikan ‘Makan Angin bersama
Keluarga Saya’
|
1.Guru membahagikan murid kepada lima
kumpulan dan setiap kumpulan diberikan nama bersempena dengan tempat
perlancongan yang telah dinyatakan.
2.Guru mengedarkan petikan bertajuk ‘ Makan Angin Bersama Keluarga Saya’
kepada murid-murid.
3.Guru membaca petikan tersebut secara
kuat, terang dan jelas dengan intonasi yang betul
4.Murid mengajuk bacaan guru secara kuat,
terang dan jelas dengan menggunakan
intonasi yang betul.
5. Guru meminta 5 orang murid untuk
membaca petikan dan diikuti oleh rakan-rakan lain.
6. Semua murid membaca ayat secara kuat,
terang dan jelas dengan intonasi yang betul dan diikuti dengan rakan-rakan
yang lain.
|
BBM
Lembaran
kerja
Kad
imbasan
Papan
Hitam
Nilai
Patriotisme,
kasih sayang, mencintai alam sekitar.
KBT
Konstruktivisme
Kontekstual
KB-
Menjana Idea
Teori
Behaviourisme
Kata tanya
Kepimpinan
Kaedah
koperatif
Nilai
Semangat
bermasyarakat
|
Langkah 3
(15 minit)
|
Nilai dan pengajaran dalam
petikan ‘Makan Angin bersama Keluarga Saya’
|
1. Guru bertanyakan apa yang
difahami oleh murid mengenai petikan yang telah dibaca.
2. Murid menyatakan dengan
lisan tentang apa yang mereka baca.
3. Guru meminta murid
menyatakan nilai-nilai yang terdapat dalam petikan.
4. Murid menyatakan
nilai-nilai yang mereka peroleh dan berkongsi dengan rakan kesan jika tidak
bersikap sedemikian.
|
|
Langkah 4
(10 minit)
|
Membezakan
ciri-ciri orang yang berbudi bahasa dan ciri-ciri orang yang tidak berbudi
bahasa
|
1.Guru
mengedarkan kepada setiap kumpulan sebanyak 5 keping kad bergambar yang menunjukkan
5 situasi berbeza.
2. Guru
meminta murid mengenal pasti gambar sama ada gambar tersebut menunjukkan
nilai yang baik atau buruk.
3. Murid
akan menandakan ‘betul’ sekiranya
gambar tersebut menunjukkan nilai yang baik, dan ‘pangkah’ sekiranya
menunjukkan nilai yang tidak baik.
|
|
Penutup
(5 minit)
|
-Rumusan
isi
-Murid-murid
diminta menyanyikan lagu ‘Cuti-cuti Malaysia’
|
1.Guru
merumuskan P&P dengan sesi
soal jawab bersama murid.
2.Guru
memasang semula klip video ‘Cuti-cuti Malaysia’
3.Murid
dan guru menyanyikan lagu
tersebut bersama-sama. |
Nilai
Patriotisme
BBM
Lagu “
Terengganu Kita”
|
Refleksi :
No comments:
Post a Comment