Konsep Teori Kognitif
Teori Kognitif telah dikembangkan
oleh seorang psikologis Swiss pada sekitar tahun 1896-1980, iaitu Jean Piaget.
Menurut Abd Aziz Talib (2000), teori kognitif ini berkait rapat dengan
perkembangan mental. Teori ini memandang pembelajaran bahasa sebagai satu
kebolehan khas manusia secara semulajadi. Teori ini menekankan kefahaman
struktur bahasa yang dipelajari kerana dipercayai bahawa pengetahuan tentang
pemahaman struktur bahasa itu yang memudahkan pembelajaran dan penguasaan
bahasa tersebut. Teori ini turut menekankan pentingnya proses pemikiran dalam
pembelajaran dan memberi perhatian kepada pengaruh faktor dalaman dalam
pembelajaran.
Antara ahli psikologi kognitif yang
terkenal termasuklah Jerome Brunner, David Ausubel dan Jean Piaget. Kerja
mereka mempunyai hubungan langsung dengan pembelajaran di bilik darjah. Teori
dan penyelidikan mereka bertumpu kepada kajian terhadap bagaimana maklumat di
proses dalam otak semasa sesi pengajaran dan pembelajaran.
Jean Piaget : Perkembangan Kognitif
Teori Piaget telah mengemukakan
bahawa terdapat empat peringkat perkembangan pemikiran;
1)Kesedaran deria motor
Tahap
kesedaran deria motor ini melibatkan kanak-kanak yang berusia satu hari
sehinggalah umurnya mencecah dua tahun. Dalam tahap ini, kanak-kanak mampu
untuk membentuk skema bahasa dan struktur kognitif mereka sendiri. Mereka turut
membentuk simbolik bahasa mereka yang tersendiri.
2) Pemikiran praoperasional
Pemikiran
praoperasional ini pula berlaku pada tahap umur mereka dua tahun sehinggalah
menceceah tujuh tahun. Pada tahap ini, penguasaan bahasa mereka semakin
berkembang dan berlakunya pertambahan kosa kata dalam pembelajaran bahasa
seiring dengan perkembangan bahasa mereka.
3) Pemikiran konkrit
Pada
usia mereka mencecah tujuh tahun sehinggalah dua belas tahun, kanak-kanak ini
sudah mampu untuk menguasai kemahiran hukum pengekalan, konsep perhubungan,
pengkategorian dan juga persirian dalam pembelajaran mereka. Pada usia ini,
pembelajaran mereka menjadi semakin berkembang.
4) Pemikiran formal
Pemikiran
formal ini terjadi pada usia dua belas tahun keatas. Mereka menjadi lebih
matang dan mampu berfikir dengan lebih rasional. Ini seiring dengan kebolehan
mereka untuk menyelesaikan masalah yang lebih abstrak berikutan dengan
perkembangan mental dan kematangan akal fikiran.
katakan like jika best ya!
No comments:
Post a Comment