Strategi pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu
menekankan konsep 5P iaitu penggabungjalinan, penyerapan, pengayaan, pemulihan
dan penilaian. Ini selaras dengan usaha memenuhi konsep bersepadu dalam
Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Konsep 5P merupakan asas dalam proses
pengajaran dan pembelajaran dalam KBSR. Melalui proses 5P, pelajar dapat
menyesuaikan maklumat dalam rangsangan serta menghasilkan satu pelajaran yang
bersepadu dan menyeluruh sekali gus akan mengelakkan pelajar daripada berasa
bosan sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) dijalankan.
1. Penggabungjalinan
Terdapat dalam situasi bahasa apabila seseorang perlu
memainkan dua peranan dalam situasi yang sama. Contohnya, seseorang perlu
mendengar dan bercakap apabila mengadakan perbincangan, wawancara dan temuduga.
Secara tidak langsung, konsep penggabungjalinan telah digunakan.
Menurut Abdul Aziz Abd Talib (2000: 262),
penggabungjalinan dalam bahasa bermakna guru menggabungjalinkan sesuatu kemahiran
bahasa itu dengan satu lagi kemahiran bahasa. Kamus Dewan (2002:358), penggabungjalinan bermaksud
perbuatan menggabungjalinkan iaitu mencantumkan dan menjalinkan.
Penggabungjalinan dalam pengajaran guru adalah bertujuan
untuk mengelakkan guru daripada mengajar sesuatu kemahiran bahasa dengan
memecahkan atau mengasingkan bahagian-bahagian yang berkait rapat. Konsep ini
bertujuan memperkukuh satu aspek kemahiran bahasa dengan yang lain dan
menjadikan pengajaran lebih berkesan. Melalui proses penggabungjalinan juga,
beberapa kemahiran dapat dikuasai serentak, hal ini mewujudkan suasana
pembelajaran yang lebih bermakna dan menarik serta menjadikan murid-murid tidak
cepat bosan dan jemu.
2. Penyerapan
Penyerapan adalah starategi yang boleh dilaksanakan dalam
pengajaran lisan. Ia merupakan strategi penyatuan isi pengetahuan dari satu
mata pelajaran dengan bidang kemahiran dalam mata pelajaran yang lain.
Penyerapan boleh dilakukan di dalam mana-mana kemahiran bahasa. Di samping itu,
beberapa unsur daripada mata pelajaran lain seperti Pendidikan Seni, Pendidikan
Moral , pendidikan Agama, Matematik , Pendidikan Jasmani , Muzik boleh diserap
dalam mana-mana pelajaran bahasa.
Dalam pengajaran Bahasa, guru boleh menggunakan
bahan-bahan pengetahuan daripada mata pelajaran lain umpamanya geografi,
sejarah, agama, perdagangan dan lain-lain sebagai bahan utama. Dalam sesuatu pelajaran bahasa pada tahap satu,
penggabungjalinan dan penyerapan berlaku serentak. Contohnya, guru mengajar isi
daripada Alam dan Manusia dan menggabungjalinkan kemahiran bahasa , pendidikan
seni dan muzik. (Kamarudin Hj. Husin, 2000:214)
Dalam pengajaran Bahasa Melayu , unsur ilmu, nilai dan
kemahiran bernilai tambah seperti kemahiran berfikir, kemahiran belajar cara
belajar, kajian masa depan boleh diserapkan. Penyerapan ini mengandungi
pelbagai ilmu dan disiplin dalam pelbagai mata pelajaran.
3. Pengayaan
Program pengayaan perlu diberikan penekanan dalam Kurikulum
Sekolah Rendah kerana keadaan murid yang berbeza dari segi kebolehan,
keupayaan, bakat, dan minat. Murid hendaklah diberikan bahan yang berbeza untuk
digunakan secara bersendirian atau dengan bimbingan guru. Bahan seperti bahan
bacaan tambahan, kad, permainan dan bahan aktiviti boleh diberikan kepada murid
yang telah menguasai kemahiran dalam jangka masa yang ditetapkan atau lebih
awal daripada jangka masa yang ditentukan.
Proses Pengayaan merupakan aktiviti-aktiviti tambahan kepada
aktiviti-aktiviti asas pembelajaran dan boleh diadakan samada di dalam mahupun
di luar kelas. Aktiviti Pengayaan lazimnya akan diberikan kepada pelajar yang
berjaya menguasai proses P&P dalam sesebuah topik pelajaran. Aktiviti
dijalankan bagi memberi pengukuhan yang lebih agar pelajar bertambah faham dan
lebih menguasai proses pembelajaran mereka. Di samping itu, proses ini
mengandungi unsur-unsur untuk meluaskan pengetahuan dan pengalaman pelajar
untuk lebih memahami apa yang telah mereka pelajari sebelumnya.
Aktiviti pengayaan adalah sangat berlainan dengan
aktiviti-aktiviti pembelajaran asas. Ini kerana, aktiviti pengayaan ini akan
dijalankan selepas murid-murid berjaya menguasai satu ataupun beberapa
kemahiran asas tertentu. Melalui aktiviti pengayaan ini, murid-murid akan
menggunakan asas kemahiran yang telah mereka kuasai untuk menjalankan aktiviti
ini. Oleh itu, murid-murid akan dapat memperluas pengalaman dan pengetahuan
mereka sejajar dengan kebolehan dan minat mereka dalam sesuatu bidang pelajaran
tertentu.
4. Pemulihan
Pendidikan pemulihan adalah merupakan langkah-langkah khas untuk membantu murid menghadapi masalah pembelajaran di sekolah. Kegiatan pemulihan ini biasanya dilakukan dalam tempoh jangka masa yang pendek dan ditujukan khusus kepada usaha mengatasi kelemahan mereka. (Kamarudin Haji Husin, 1998 : 339)
Kanak-kanak yang mendapat pendidikan ini bukanlah kanak-kanak yang mempunyai kecacatan akal atau terencat akal , tetapi mereka sering memperlihatkan pencapaian yang tidak memuaskan dalam pelajaran berbanding rakan sebaya yang lain. Kanak-kanak ini walaupun sudah berada pada tahap dua, mereka masih tidak pandai membaca. Hal ini akan menyebabkan mereka ketinggalan atau gagal menghadapi kerja-kerja normal sekolah mereka.
Program pemulihan disediakan untuk membantu murid menguasai kemahiran asas yang belum dapat dikuasai dalam tempoh yang ditetapkan. Bahan untuk program ini terdiri daripada kad, carta, bahan maujud, alat permainan, dan lain-lain yang boleh digunakan secara berperingkat-peringkat daripada yang mudah kepada yang sukar. Pelaksanaan program ini adalah mengikut kadar kemampuan murid menguasai sesuatu kemahiran. Objektif proses pemulihan ini adalah untuk membolehkan murid-murid menguasai kemahiran-kemahiran tertentu dengan mengikut aktiviti-aktivit alternatif yang bersesuaian dengan kemahiran dan kebolehan mereka.
5. Penilaian
Penilaian merupakan
satu proses atau aktiviti yang bersistematik bagi memperoleh maklumat yang
berguna dalam menentukan sesuatu prestasi. Penilaian dianggap sebagai
sebahagian daripada proses pengajaran dan pembelajaran. Penilaian merupakan
sesuatu aktiviti untuk mendapatkan maklumat yang berguna bagi menentukan
pencapaian sesuatu objektif pengajaran atau pembelajaran. (Kamarudin Haji
Husin, 1998: 327).
Oleh itu, penilaian perlulah
dijalankan berterusan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Hanya melalui
proses penilaian berterusan dapat dipastikan jenis tindakan susulan yang perlu
diambil ke atas seseorang murid, sama ada untuk menjalankan pemulihan atau
pengayaan, dan setelah itu barulah dapat dipastikan jenis aktiviti pemulihan
atau aktiviti pengayaan yang sesuai bagi murid.
Penilaian dalam kelas
biasanya mengutamakan penilaian formatif iaitu mengesan perkembangan
pembelajaran dengan serta-merta untuk mengenal kekuatan dan kelemahan murid-murid.
Penilaian sumatif dilakukan pada peringkat kritikal untuk mengetahui secara
menyeluruh penguasaan dan taraf pencapaian pembelajaran murid-murid. (Kamarudin
Haji Husin, 1998: 327).
9 comments:
tq atiqah aiza..info yg awak bagi sedikit sebanyak mmbantu saya dlm menyiapkan tugasan ;-)
thanks....may we will be friend?
terima kasih cik atiqah kerana perkongsian ilmu yang amat berguna ini.
terima kasih atas perkongsian ini.
to @wanJZ~
sama2 semoga dpt membantu =)
Perkongsian ini amat berguna untuk saya menyiapkan tugasan. Terima kasihh.
terima kasih cik atiqah....
mohon copy
Tahniah atas penulisan ini. Minta izin untuk dijadikan rujukan penulisan saya.
Post a Comment