Pengujian merupakan suatu sistem untuk mengukur perubahan tingkah laku individu di mana menggunakan soalan yang boleh dipercayai sebagai bahan ukur. Tujuan pengujian ialah untuk mengesahkan kemajuan, pencapaian, penguasaan murid terhadap sesuatu bidang pelajaran. Pengujian juga merupakan penilaian atau pencapaian pada tahap eksplisit iaitu perubahan tingkah laku yang myata di mana menjawab secara lisan atau bertulis. Peringkat pengujian ialah persediaan, pelaksanaan dan pemeriksaan.
Pengukuran membawa maksud yang lebih luas berbanding pengujian.Pengukuran membawa definisi sebagai “suatu proses untuk mendapatkan penjelasan secara numerik (melalui angka) tentang sebanyak mana individu/pelajar mempunyai sesuatu ciri yang diukur dengan menggunakan alat tertentu”. Dalam erti kata lain pengukuran ialah proses menentukan sejauh mana seseorang individu memiliki ciri-ciri tertentu. Biasanya, kita mewakilkan sesuatu pengukuran berbentuk angka kepada prestasi seseorang individu untuk menggambarkan keupayaan individu tersebut.
Skala
Pengukuran
|
Sifat
|
Jenis
Data
|
Ujian
yang Sesuai
|
Nisbah
|
Mempunyai ukuran sela yang
sama dan mempunyai nilai mutlak kosong serta ada kaitan dengan nisbah.
|
Parametrik
|
Ujian-t, analisis,
varians, korelasi Pearson
|
Sela
|
Mempunyai ukuran sela yang
sama dan mempunyai pangkat
|
Parametrik
|
Ujian-t, analisis,
varians, korelasi Pearson
|
Ordinal
|
Mempunyai pangkat
|
Bukan parametrik
|
Spearman rho Mann-Whitney
Wilcoxon
|
Nominal
|
Hanya pengelasan dan
kiraan.
|
Bukan parametrik
|
Khi-kuasa dua dan
sebagainya
|
Seterusnya ialah penilaian ialah proses pengumpulan maklumat dan membuat analisis selepas peperiksaan dan pentaksiran untuk mendapatkan tindakan selanjutnya. Kepentingan penilaian ialah untuk mengetahui keupayaan sedia ada murid dalam perkara yang hendak diajar. Daripada ujian tersebut guru dapat merancang dan merencanakan pengajaran yang seterusnya. Di mana hasil ujian tersebut dapat memberi gambaran kepada guru tentang keupayaan murid dan menolong guru mengetahui sejauh mana mereka dapat menguasai atau mempelajari perkara yang telah disampaikan.
Selain itu, penilaian juga membawa maksud objektif pengajaran perlu dikenal pasti terlebih dahulu sebelum penentuan pencapaian objektif tersebut dibuat berasaskan pertimbangan terhadap bukti empirikal. Bukti empirikal biasanya diperolehi secara pengukuran terhadap penguasaan pelajar dengan menggunakan alat ukur yang dinamakan ujian. Tanpa bukti empirikal, pertimbangan terhadap pencapaian objektif pengajaran dan pembelajaran mungkin dibuat berasaskan pendapat iaitu pertimbangan nilai bersifat subjektif, pincang dan rapuh.
Proses penilaian pada umumnya ialah:
a) Menentukan jenis data yang harus dikumpulkan
b) Menentukan jenis responden/subjek
c) Pengumpulan data
d) Analisis data
Berikut adalah banding beza bagi pengujian, pengukuran dan penilaian.
PENGUKURAN
|
PENGUJIAN
|
PENILAIAN
|
Proses menghasilkan
kuantitatif
Dimensi objek fizikal
ditentukan
|
Prosedur sistematik
mengukur perubahan bahagian tingkah laku terhadap pembelajaran
|
Proses guru menentukan
perubahan tingkah laku dan membuat penilaian.
|
Tindakan/keputusan proses
ukuran
Prosedur menentukan
bilangan objek atau kejadian
|
Bagaimana sesuatu
berfungsi.
Ukur tahap ilmu/kemahiran
|
Beri maklumat pencapaian
hasil pembelajaran, metodologi pengajaran dan keberkesanan kurikulum.
|
Membuat klasifikasi untuk
pencapaian akademik.
|
Tunjuk tahap pencapaian
dalam kemahiran atau penguasaan.
|
Intepretasi penilaian
berdasarkan data kuantitatif
|
Dilakukan selepas satu
tahap pembelajaran
|
Dilakukan selepas beberapa
siri pengajaran.
|
Dilakukan sebelum, semasa
dan selepas sesi pengajaran.
|
Proses tentukan kedudukan
murid melalui
data kuatitatif.
|
Dijalankan dengan kaedah
pemerhatian atau kertas ujian.
|
Dijalankan berdasarkan
pembelajaran spesifik, atau keseluruhan kurikulum.
|
1 comment:
tqVM
Post a Comment